Wentyl rowerowy – poznaj rodzaje wentyli i dowiedz się, do czego służą

wentyl rowerowy

Wentyl rowerowy to niepozorny mały element, który jednak fascynuje różnorodnością. Chociaż znajduje się w każdej dętce rowerowej, mało kto zdaje sobie sprawę, że istnieją aż trzy rodzaje wentyli.

Podstawowa budowa roweru jest znana każdemu. Wiadomo, że ma on koła, siodełko, pedały i kierownicę. Wszyscy wiemy także, że każdą oponę przed jazdą trzeba dobrze napompować. Nie byłoby to możliwe bez wentyla. Ten malutki podłużny przedmiot łatwo przeoczyć, jednak spełnia on niezwykle istotną funkcję.

Do czego służą wentyle rowerowe?

Nie we wszystkich rowerach możemy obecnie spotkać dętki. Coraz częściej na rynku pojawiają się tak zwane systemy bezdętkowe, czyli wyposażone w specjalny utleniacz na bazie lateksu, zwany mleczkiem. Jeżeli jednak masz do czynienia z tradycyjnym ogumieniem, w okolicach koła zawsze znajdziesz wentyl.

To malutki element, który nieco przypomina rurkę. Jego głównym zadaniem jest pośredniczenie w pompowaniu dętki. W systemach bezdętkowych znajdziemy do bezpośrednio w oponie.

Rodzaje wentyli rowerowych

Nie ma jednego rodzaju wentyla. W dostępnych obecnie na rynku modelach jednośladów możesz spotkać się z dokładnie trzema rodzajami tych niewielkich części. Poniżej znajdziesz charakterystykę każdego z nich.

Samochodowy wentyl rowerowy typu Schrader

Schrader, określany symbolem AV, to chyba najczęściej spotykany wentyl. Potocznie nazywa się go samochodowym. Wynika to z faktu, że opatentowano go właśnie w przemyśle samochodowym jeszcze pod koniec XIX wieku. W rowerach pojawia się mniej więcej od dwóch dekad.

Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest możliwość skorzystania z kompresora, który znajdziesz praktycznie na każdej stacji benzynowej, co umożliwia pompowanie kół w tych miejscach. Schrader nie wymaga ręcznego odkręcania nakrętki. Ma również wiele innych zalet. Jest praktycznie bezawaryjny i bezobsługowy.

Najlepsze wentyle AV wykonane są w całości z metalu. Znajdziesz je w większości rowerów miejskich, górskich czy trekkingowych.

Wentyl Dunlop

Drugą odmianą wentyla, który bardzo rzadko można już spotkać w nowych modelach rowerów, jest Dunlop opisywany symbolem DV. To niezwykle prosty wariant powszechnie produkowany w czasach PRL.

Dunlop nie jest szczególnie lubiany przez fachowców, którzy zajmują się rowerami. Niegdyś najczęściej można było spotkać wariant z gumową rurką, która sprawiała, że pompowanie kół bywało naprawdę trudne. Powietrze z niej uciekało, a sama rurka z czasem parciała. Alternatywą dla niej jest stalowa kulka.

Wentyl DV nadal bywa widywany w starszych rowerach. Jeżeli masz z nim do czynienia, nie musisz się martwić. Na szczęście ma taką samą średnicę jak Schrader, dlatego bardzo łatwo można go podmienić.

Wentyl Presta

Na końcu warto pochylić się nad wentylem Presta. W tym wypadku mamy do czynienia z dwoma skrótami – FV lub SV. W potocznej mowie wentyl ten czasami określa się jako francuski lub Sclaverand.

Ten rodzaj wentyla wyróżnia się stosunkowo małą średnicą. Dzięki temu obręcz jest sztywna a konstrukcja koła mniej obciążona. Czasami można znaleźć go w rowerach miejskich. Często z kolei występuje w damkach, ponieważ jest niewielki i elegancki. Musisz jednak pamiętać, że ta niewielka konstrukcja jest najbardziej ze wszystkich podatna na potencjalne uszkodzenia mechaniczne.

Wentyl Presta można pompować wyłącznie za pomocą pompki rowerowej. Na szczęście istnieje możliwość zakupu przejściówki, która pozwala na szybką zamianę go na wentyl samochodowy i napełnienie kół za pośrednictwem kompresora.

Jak pompować koła w rowerze?

Pompowanie roweru tylko z pozoru może wydawać się czynnością prostą. W praktyce wiele osób ma problemy z jej poprawnym wykonaniem. Złe podejście może nawet doprowadzić do zniszczenia zaworu.

Na czubku każdego wentyla znajduje się zakrętka. Jej najważniejszą funkcją jest dokręcanie zaworu do obręczy. Przed pompowaniem trzeba ją dokręcić. O czym jeszcze musisz pamiętać?

Koniecznie zwróć uwagę na to, czy zawór jest ustawiony w pozycji pionowej. Jeżeli będzie znajdował się pod skosem dojdzie do utraty powietrza a co za tym idzie, twoja praca okaże się całkowicie bezowocna.

Jaką pompkę do roweru warto kupić?

Obecnie na rynku znajduje się bardzo wiele pompek o bardzo różnym stopniu zaawansowania. Jeżeli istnieje taka możliwość, postaraj się kupić taką, która posiada blokadę. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej zamocować pompkę do wentyla.

Wystarczy docisnąć pompkę do zaworu trzymając jedną ręką i ją i koło. Oczywiście kupowane narzędzie do pompowania powinno być jak najbardziej wygodne i komfortowe w użytkowaniu. Ceny i modele pompek są bardzo różne. Przed zakupem najlepiej wypróbować podobny model.

Wentyl rowerowy – podsumowanie

Zawory rowerowe są obecne w każdym jednośladzie. Dzięki nim możemy w sprawny i szybki sposób napompować koło i bezpiecznie udać się na wycieczkę rowerową. W sprzedawanych obecnie rowerach szosowych i innych najczęściej można spotykać wentyl francuski lub samochodowy. W starszych jednośladach niejednokrotnie jeszcze pojawiają się Dunlopy.

Niemal każdy internetowy sklep rowerowy posiada w swoim asortymencie adaptery, które pozwalają na szybką zamianę wentyla Dunlop na samochodowy. Dlatego w dzisiejszych czasach niemal każdy może napompować swój rower na pobliskiej stacji benzynowej.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

przeskakujący łańcuch w rowerze

Przeskakujący łańcuch w rowerze – jak poradzić sobie z problemem?

łożyska w rowerze

Łożyska w rowerze – gdzie je znajdziesz i do czego służą?

sztywna oś w rowerze

Czym jest sztywna oś w rowerze górskim? Szybkozamykacz tylnego koła. Zacisk do piast rowerowych tylnej osi. Co powinien mieć nowy rower górski?

tube less

Tubeless czy dętka? Pomagamy podjąć decyzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.