Do czego służy sztywna oś w rowerze? W jakich rowerach używa się sztywnej osi? Gdzie szybkozamykacz będzie lepszym rozwiązaniem? Zalety i wady osi sztywnej oraz tradycyjnych zacisków.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy jest sztywna oś w rowerze, trafiłeś w idealne miejsce! Wyjaśnimy różnice pomiędzy różnymi typami usztywnienia rowerów. W poniższym artykule znajdziesz informacje, których ze świecą szukać na forum rowerowym!
Szybkozamykacz i sztywna oś – co to jest?
W większości rowerów znajduje się szybkozamykacz. W tym przypadku koło jest mocowane od dołu, więc przed zaciśnięciem zacisku trzeba docisnąć jednoślad do ziemi. Wszystko w celu prawidłowego usadzenia koła na swoim miejscu. Może to być problematyczne w przypadku posiadania hamulców tarczowych. Natomiast sztywna oś jest mocowana w zamkniętym otworze, który zawsze siedzi w ten sam sposób. W efekcie szansa na wypadnięcie jest znacznie mniejsza. Ponadto obciążenia są lepiej rozłożone, więc można stworzyć lżejsze ramy.
Rower górski – sztywna oś czy szybkozamykacz?
Obecnie większość rowerów posiada szybkozamykacz. Ma on na końcu zakrętkę i jest mniej sztywny, więc polecany jest raczej do codziennego użytku. Jeśli potrzebujesz roweru górskiego do zadań specjalnych, powinieneś zainteresować się modelami wyposażonymi w sztywną oś. Jest ona wkręcana bezpośrednio do otworu w widelcu, więc jazda po trudnym terenie jest bardziej komfortowa. Sztywna oś w rowerze najczęściej ma średnicę 12 mm oraz 15 mm.
Czym jest piasta rowerowa?
To jeden z najważniejszych komponentów wchodzących w skład roweru. Piasta jest środkową częścią koła, która jest przymocowana szprychami do jego obręczy. Bezpośrednio odpowiada za płynność jazdy, ponieważ odpowiada za generowany opór. Wyróżniamy przednią i tylną piastę. To po prostu tuleje z wewnętrznymi łożyskami. Przednia jest odpowiedzialna za prawidłowe obracanie się koła. Natomiast tylna dodatkowo współpracuje z układem napędowym.
Co wpływa na sztywność roweru?
Sztywność roweru sprawia, że jazda jest mniej lub bardziej komfortowa w określonych warunkach. Z tego powodu należy dobrać model do swojej specyfiki jazdy. Rower szosowy z pewnością nie musi być tak elastyczny, jak rower MTB. Na sztywność każdego roweru bezpośrednio wpływa rodzaj piasty, użycie sztywnej osi lub szybkozamykacza oraz obecność amortyzatorów.
Jak działa sztywna oś w rowerze?
Sztywna oś w rowerze jest połączona z ramą za pomocą wkręcenia jednego końca osi do gwintu, który zlokalizowany jest w samej ramie lub widelcu. W efekcie koło jest stabilnie osadzone w rowerze. Dodatkowo w trakcie pokonywania ostrych zakrętów tarcze hamulców nie ocierają się o koło rowerowe, dzięki czemu ich żywotność się wydłuża. Jednakże wykorzystanie sztywnej osi piast sprawia, że montaż koła zajmuje nieco więcej czasu.
Wiesz już czym jest sztywna oś w rowerze oraz szybkozamykacz. Poznałeś różnice, wady i zalety. Oba rozwiązania są dobre, jednak najważniejsze jest odpowiednie dobranie zacisków do specyfiki jazdy.
Może Cię także zainteresować:
- Jakie buty na rower? Doradzamy!
- Opony i dętki rowerowe – co warto wiedzieć? Jak dopasować rozmiary opon rowerowych do dętki rowerowej? Rozmiary dętek do roweru
- Jak zmierzyć rozmiar koła w rowerze? Jak prawidłowo dobrać rozmiar opon rowerowych?
- Wymiana suportu w rowerze – jak wymienić korbę i napęd? Budowa mechanizmu korbowego. Rodzaje suportów rowerowych. Cennik serwisów rowerowych
- Hamulce v-brake czy hamulce tarczowe? Sprawdzone sposoby na piszczące hamulce tarczowe. Jak naprawić piszczące hamulce w rowerze?
- Jak dobrać długość łańcucha do roweru i czy ma ona duże znaczenie? Rodzaje łańcuchów
- Ustawienie wysokości siodełka w rowerze – jak ustawić siodełko w rowerze? Regulacja siodełka i kierownicy – prawidłowa pozycja na rowerze
- Regulacja klamki hamulca hydraulicznego w rowerze