Suport rowerowy – do czego służy? Jakie są rodzaje suportów rowerowych?

suport rowerowy

Suport rowerowy to bardzo ważny element układu napędowego pojazdu. Występuje w kilku rodzajach, dlatego przed zakupem sprawdź, czy będzie pasował do twojego roweru.

Suport do roweru to niepozorny element, którego nazwa wielu z nas nic nie mówi. Tymczasem jest to bardzo istotny komponent. Jeżeli nie będzie dobrze dopasowany, może wpływać negatywnie na działanie układu napędowego. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie są rodzaje suportów i jak odpowiednio dobrać je do swojego roweru.

Suport rowerowy – co to jest?

Czym w ogóle jest suport? To niewielki komponent, który jest częścią ramy. Znajduje się w części zwanej mufą suportową, którą znajdziesz dokładnie w miejscu styku rury podsiodłowej i dolnej ramy.

To właśnie do niego przymocowany jest mechanizm korbowy, na którym opierają się pedały. Łatwo więc zauważyć, że bez suportu wprawianie pojazdu w ruch byłoby niemożliwe.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że ten ważny komponent znajduje się w bardzo newralgicznym miejscu – blisko ziemi. Na jego pracę mogą więc wpływać zewnętrzne czynniki, takie jak burd, rdza czy wilgoć. Z czasem więc wymiana suportu staje się konieczna do komfortowej i bezpiecznej jazdy.

Rodzaje suportów rowerowych

Zanim zdecydujesz się na zakup nowego suportu, koniecznie weź pod uwagę to, jakie jego rodzaje dostępne są na rynku. Źle dobrany komponent wcale nie poprawi komfortu jazdy – zadziała wręcz przeciwnie. Poniżej znajdziesz omówienie trzech rodzajów dostępnych w sklepach suportów.

Klasyczny suport

Klasyczny suport nie jest obecnie spotykany szczególnie często. Był szeroko produkowany jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie można czasami spotkać go w bardzo tanich rowerach.

Co wyróżnia ten wariant? Składa się on z:

  • dwóch łożysk kulkowych;
  • dwóch misek;
  • krótkiego wałka.

Można go regulować i rozbierać, co przekłada się na dosyć łatwe czyszczenie. Niewątpliwym plusem jest tutaj możliwość wymiany każdego elementu oddzielnie. Jednocześnie nie posiada on ważnych uszczelnień, co obniża jego żywotność. Trzeba przy tym zaznaczyć, że praca korby na suporcie klasycznym bywa utrudniona.

Kompaktowy suport

Ten wariant suportu rowerowego stosowany jest chyba dzisiaj najczęściej. To nierozbieralny element, który w przeciwieństwie do klasycznego nie może być rozłożony na części. Skład suportu kompaktowego to:

  • wałek,
  • obudowa,
  • łożyska kulkowe.

To rozwiązanie lekkie i bardzo odporne na czynniki zewnętrzne. Opory tłoczenia są tutaj bardzo niskie, co znacznie poprawia komfort jazdy.

Zintegrowany suport

Tutaj mamy do czynienia z komponentem wykorzystywanym w sprzęcie z najwyższej półki. Istnieje jednak pewien trend, który sprawia, że możemy spotkać się z nim w coraz większej grupie rowerów. W swoim portfolio posiada go między innymi marka Shimano.

Mamy tu do czynienia z bardzo sztywnym układem, który znajduje się nie wewnątrz mufy suportowej, ale po jej zewnętrznej stronie. Oś suportu jest zintegrowana z korbą i ma dosyć dużą średnicę. Dzięki temu komfort jazdy jest znacznie większy. Niestety, zintegrowany suport jest jednocześnie stosunkowo wrażliwy na czynniki zewnętrzne, a przez to podatny na uszkodzenia.

Suport rowerowy – mocowanie

Spotykamy nie tylko różne warianty suportów. Trzeba także zapoznać się z poszczególnymi sposobami ich mocowań.

Nakręcany

To najczęściej stosowana w dzisiejszych czasach forma połączeń. Składa się z gwintowanych misek, które trzeba wkręcić w ramę rowerową. Suport w tym stylu jest najczęściej stosowany w rowerach:

  • miejskich;
  • górskich;
  • trekkingowych;
  • turystycznych.

Wciskany

To nieco zapomniany typ suportu, który jednak w ostatnich latach powraca. Wbija się go w umiejscowione w ramie miski suportowe. Z uwagi na fakt, że niska jakość wykonania miski często prowadziła do jej wypadania podczas jazdy, coraz częściej ten rodzaj suportu zastępuje się gwintem.

Standardy suportów rowerowych

Standard brytyjski

Jeżeli planujesz zakup gotowego roweru, najpewniej znajdziesz w nim tak zwany suport BSA To bardzo funkcjonalny suport, który działa płynnie i nie rozkręca się w czasie jazdy. Z lewej strony znajduje się tutaj gwint prawoskrętny, a z prawej gwint lewoskrętny.

Standard włoski

To coraz rzadziej wykorzystywany wariant, który znajdziesz przede wszystkim w rowerach… włoskich marek! Z obydwu stron najdziemy tutaj gwint prawoskrętny, co wpływa na odkręcanie się strony napędowej podczas użytkowania roweru.

Standard francuski

Tutaj mamy do czynienia z rozwiązaniem, które niemal całkowicie wyszło już z użytkowania. Znajdziesz je przede wszystkim w starszych modelach rowerów francuskich. Tutaj gwint również zamocowany jest prawostronnie, co może powodować podobne konsekwencje, jak w przypadku włoskim. Wymiana suportu francuskiego w momencie zużycia jest obecnie bardzo utrudniona.

Jaki suport do roweru wybrać?

Przed zakupem koniecznie zastanów się, jaki suport będzie najbardziej pasował do twojego jednośladu. W tym celu możesz skontaktować się ze specjalistą – na przykład sprzedawcą ze sklepu internetowego.

Jeżeli rozważasz nakręcany wariant, koniecznie przyjrzyj się jego średnicy oraz temu, jaki posiada gwint. Z kolei w przypadku wariantu wciskanego najważniejszym kryterium będzie korba, do jakiej przeznaczony jest konkretny model.

Suport rowerowy – podsumowanie

Suport jest bardzo ważnym elementem budowy jednośladu. Zazwyczaj nie zwraca się na niego uwagi. Zużyty lub źle dobrany będzie jednak wpływał negatywnie na komfort jazdy. Przez zakupem nowego koniecznie zastanów się nad wyborem jego wariantu i rodzaju.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

przeskakujący łańcuch w rowerze

Przeskakujący łańcuch w rowerze – jak poradzić sobie z problemem?

łożyska w rowerze

Łożyska w rowerze – gdzie je znajdziesz i do czego służą?

sztywna oś w rowerze

Czym jest sztywna oś w rowerze górskim? Szybkozamykacz tylnego koła. Zacisk do piast rowerowych tylnej osi. Co powinien mieć nowy rower górski?

tube less

Tubeless czy dętka? Pomagamy podjąć decyzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.