Opony bezdętkowe do roweru to rozwiązanie, które jednych zachwyca, a innych zniechęca. Dlaczego tak się dzieje i czemu w ogóle warto sprawdzić ten rodzaj opon? Dziś postaramy się odpowiedzieć na te pytania i sprawić, że docenisz opony bez zastosowania dętki.
Ogumienie to jeden z najważniejszych elementów każdego roweru. Docenia się je, gdy podczas rowerowej wycieczki dochodzi do przebicia opony, a jej naprawa jest niemożliwa. Po takiej niezbyt przyjemnej przygodzie możesz się zastanawiać, jak jej uniknąć w przyszłości i czy to w ogóle jest możliwe. Właśnie wtedy z pomocą może przyjść bezdętkowy system opon! To tylko jedna z wielu bezdyskusyjnych zalet, jakie daje korzystanie z opony bezdętkowej! Czym jeszcze może cię zaskoczyć?
Opona bezdętkowa – historia, która zatoczyła koło!
Opona bezdętkowa stosowana jest w świecie rowerów już od wielu lat. Mimo to cały czas budzi mieszane uczucia. Ma wielu zwolenników wśród cyklistów, jednak istnieje także duża grupa miłośników jednośladów, którzy twierdzą, że opony dętkowej nic nie zastąpi, ponieważ sprawdza się od zawsze.
Tymczasem okazuje się, że opona bezdętkowa została wymyślona już prawie 100 lat temu, a od przeszło 70 lat jest stosowana w rowerach! W 1929 roku Nowozelandczyk Edward Brice Killen stworzył pierwszy projekt systemu bezdętkowego, który został opatentowany w roku 1930. Później, bo w roku 1955, firma Michelin rozwinęła ten pomysł i uruchomiła produkcję pierwszych opon bezdętkowych.
Trzeba przyznać, że nowy produkt szybko zdobył zwolenników i przyjął się na rynku. Niedługo potem takie opony były z powodzeniem stosowane w motocyklach, samochodach i właśnie w rowerach! Historia opony bezdętkowej pokazuje więc, że chociaż dla wielu jest to nowość w świecie bicyklów, to tak naprawdę jest to rozwiązanie znane już bardzo długo i równie długo stosowane w rowerach. Zatem jeśli ktoś nie sięga po opony tego typu, ponieważ obawia się nowości i eksperymentowania, może przełamać opór i sięgnąć po system tubeless, czyli opony bez dętki, a także specjalną obręcz.
Jak działa opona bezdętkowa?
Warto wyjaśnić jak działa taki system i czym różni się od standardowych opon.
Cały system bezdętkowy składa się z kilku elementów:
- obręczy o odpowiednim profilu;
- specjalnej taśmy uszczelniającej;
- płynnego uszczelniacza;
- opony (oczywiście bez dętki).
Technologia bezdętkowa jest więc dość prosta w zastosowaniu. Obręcz przystosowana do tego, aby utrzymać znaczne ciśnienie, uszczelnia się ją taśmą poprzez bardzo dokładne jej przyklejenie. Istnieją również obręcze ze specjalną powierzchnią (UST), które pozwalają na wyeliminowanie konieczności użycia taśmy, jednak są one cięższe i trudniej się je centruje, a w związku z tym są rzadziej wybierane. Szczelność opony uzupełnia jeszcze wentyl oraz płyn, który znajduje się między oponą a obręczą i działa jako dodatkowe wypełnienie.
Całe koło po zmontowaniu należy jeszcze odpowiednio napompować. W tym wypadku oznacza to, że aby opona wskoczyła na swoje miejsce i została dobrze uszczelniona, wymagany jest tzw. strzał ciśnienia. Koło takie pompować więc trzeba kompresorem albo specjalną pompką z wbudowanym akumulatorem ciśnieniowym.
Opona bezdętkowa, czyli co tak naprawdę zyskujemy?
Brak dętki wewnątrz opony daje dużo więcej niż może się początkowo wydawać. Rower wyposażony w opony tego typu daje ci możliwość złapania przysłowiowej gumy i niezauważenie tego podczas jazdy. Opony bezdętkowe to w pewnym sensie gwarancja bezawaryjności.
Wspomnieliśmy już o płynnym uszczelniaczu, który niejako wypełnia wnętrze opony. W momencie, w którym dochodzi do jej przebicia, uszczelniacz ten po prostu zalepia dziurę (jest wypychany przez powietrze) i można jechać dalej albo nawet się nie zatrzymywać! Takie rozwiązanie nie zawsze jest niezawodne, bowiem uszczelniacz może sobie nie poradzić z większym uszkodzeniem. W takiej sytuacji można zawsze do opony włożyć dętkę.
Kolejna kwestia to komfort jazdy wynikający z niższego ciśnienia. Przekłada się to bezpośrednio na zdecydowanie lepszą przyczepność oraz pewniejsze prowadzenie roweru. Wygoda podróżowania nawet po tzw. „kocich łbach” również jest warta podkreślenia. Opona posiadająca niższe ciśnienie zapewnia mniejsze opory toczenia, ponieważ nie podskakuje i nie wytraca energii na drobnych nierównościach. Takie elementy są istotne szczególnie w sportach rowerowych, ale miło skorzystać z nich podczas amatorskich przejażdżek w terenie.
Opona bezdętkowa i jej wady
Oczywiście system bez dętki nie jest idealny i pozbawiony wad. Wspomniany system pompowania koła powoduje, że konieczne są dość częste wizyty w serwisie i oddanie roweru na wymianę opon w ręce specjalistów. Głównym parametrem, który odróżnia oponę bezdętkową od tradycyjnej jest jest relatywnie wysoka cena.
Mimo niedociągnięć i utrudnień w stosowaniu opon bezdętkowych, śmiało można powiedzieć, że ten system sprawdza się bardzo dobrze i każdy, kto dużo jeździ rowerem, powinien zamontować opony właśnie tego rodzaju! W końcu Edward Brice Killen wymyślił je właśnie po to, aby ułatwić i uprzyjemnić podróżowanie, także na dwóch kołach!
Może Cię także zainteresować:
- Szytka czy opona? Na co postawić?
- Tubeless czy dętka? Pomagamy podjąć decyzję
- Oznaczenia opon rowerowych – jak należy je czytać?
- Jak napompować rower? Pompowanie koła krok po kroku
- Wymiana opon w rowerze – jak zmienić oponę? Opona a dętka rowerowa – różnice
- Opony i dętki rowerowe – co warto wiedzieć? Jak dopasować rozmiary opon rowerowych do dętki rowerowej? Rozmiary dętek do roweru
- Jakie ciśnienie w rowerze? Dostosuj twardość opony do swoich potrzeb!
- Jak zmierzyć rozmiar koła w rowerze? Jak prawidłowo dobrać rozmiar opon rowerowych?