Wymiana piasty w rowerze – samodzielnie czy z pomocą serwisu

wymiana piasty w rowerze

Czy wymiana piasty w rowerze to zadanie dla amatora? Taka naprawa nie jest łatwa, ale jeśli będziesz postępować zgodnie ze wskazówkami, na pewno ci się uda! Sprawdź, jak wymienić piastę i zadbaj o swoje bezpieczeństwo.

Wymiana piasty w rowerze jest konieczna zawsze, gdy ten ważny element koła zostanie uszkodzony. W innym przypadku jazda na rowerze nie będzie bezpieczna, w szczególności podczas hamowania i skręcania.

Jaki rodzaj piasty znajduje się w twoim rowerze?

Piasta to element, z którym połączone są szprychy. Sama piasta jest przymocowana do widelca, zwykłego lub z amortyzatorem. Odpowiada m.in. za opór, jaki generuje koło podczas jazdy. Wewnątrz niektórych piast znajdują się także przerzutki.

W twoim rowerze może znajdować się jeden z następujących rodzajów piast:

  • na łożyskach maszynowych;
  • na łożyskach klasycznych, w formie kulek.

Piasty tylne są zbudowane inaczej niż piasty przednie. Składają się z bębenka, na którym osadzona jest kaseta lub wolnobieg.

Kiedy trzeba wymienić piastę rowerową?

Jazda z uszkodzoną piastą jest niebezpieczna – jest to odczuwalne przede wszystkim podczas hamowania i wykonywania zakrętów. Przy drobnych uszkodzeniach możesz zacząć od wymiany konusów. W poważniejszych przypadkach trzeba jednak pomyśleć o wymianie piasty w rowerze w całości.

Elementy piasty niszczą się przede wszystkim wtedy, gdy zapominasz o ich konserwacji: czyszczeniu, smarowaniu, likwidowaniu luzów. Wówczas dochodzi do tarcia o siebie poszczególnych części piasty, co skutkuje wycieraniem rowków w konusach i bieżni. Jeśli nie zadbasz o stan piasty w odpowiednim momencie, może ona nawet pęknąć.

Wymiana piasty w rowerze – samodzielnie czy w serwisie rowerowym?

Wymiana piasty w rowerze jest jednym z najtrudniejszych zadań związanych z naprawą i konserwacją. Wymaga zdjęcia i rozłożenia na części całego koła, a po zakończeniu wymiany – bardzo precyzyjnego złożenia go z powrotem. Nie każdy potrafi zrobić to samodzielnie, jest to także dość czasochłonne.

Wymiana piasty jest często powiązana z centrowaniem, czyli regulacją koła. W takim przypadku najlepiej skorzystać z usługi profesjonalnego serwisu, który dysponuje specjalnym narzędziem – centrownicą. Takie usługi znajdziesz w cennikach większości warsztatów.

Bez problemu powinieneś natomiast poradzić sobie z prostszymi pracami, jak wymiana osi piasty lub łożysk.

Sprawdź, jak wymienić osie lub łożyska piasty

Chcesz wymienić osie lub łożyska samodzielnie? Sprawdź instrukcję krok po kroku:

  1. Aby wymienić oś lub łożyska, odkręć nakrętki z jednej strony.
  2. Wyjmij element, który chcesz wymienić – oś wystarczy wypchnąć z drugiej strony, łożyska najczęściej trzeba podważyć, np. nożykiem.
  3. Wyczyść elementy piasty, np. podkładkę pod łożyska.
  4. Umieść nowe elementy wewnątrz piasty i dokładnie ją dokręć, aby uniknąć luzów.
  5. Na przyszłość pamiętaj o regularnym smarowaniu.

Wymiana tylnej piasty jest trudniejsza – wówczas konieczny jest także demontaż kasety lub wolnobiegu.

Jeśli chcesz wymienić cały element, pamiętaj o tym, by kupić odpowiednią część zamienną, o takiej samej średnicy i liczbie otworów na szprychy, jak w zużytej części.

Wiesz, jak serwisować piastę? Zadbaj o jak najszybszą wymianę zużytych części

Niezależnie od tego, czy wolisz działać na własną rękę, czy wybierzesz profesjonalny serwis piasty, nie zwlekaj z wymianą zużytych części. Po naprawie przekonasz się, jak dużo daje centrowanie koła, smarowanie i jazda ze sprawną piastą!


Może Cię także zainteresować:

Mogą Ci się spodobać

wymiana przerzutek w rowerze

Wymiana przerzutek w rowerze – czy potrzebujesz serwisu rowerowego?

jak naprawić hamulec w rowerze

Jak naprawić hamulce w rowerze?

Jak odkręcić korbę w rowerze

Jak odkręcić korbę w rowerze? Sprawdź, jeśli zamierzasz wymieniać łożyska, pedały lub wkład suportu

wymiana klocków hamulcowych w rowerze

Wymiana klocków hamulcowych w rowerze – zadbaj o bezpieczne hamowanie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.