Czy można napompować dętkę, która ma dziurę? Jak pompować opony w rowerze? Czy wymiana uszkodzonej dętki jest skomplikowana? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!
Uszkodzona dętka i dziurawe opony to rzeczy, z którymi spotkał się prawdopodobnie każdy rowerzysta. Dlatego też warto wiedzieć, jak zachować się w sytuacji, gdy z Twoja opona nagle spuści powietrze. Dowiedz się jak napompować koło, w jaki sposób podważyć opony i jak poradzić sobie z tym problemem!
Czym jest dętka?
Dętka jest ważnym elementem każdego koła w rowerze. To komora z elastycznego materiału, która leży między oponą a obręczą koła. Do jej produkcji wykorzystuje się gumę butylową lub lateksową. Jej zadaniem jest wypełnienie opony ciśnieniem, które będzie rozpierać ją od środka. W efekcie może ona nabrać odpowiedniego kształtu. Co ciekawe, wysokość ciśnienia ma ogromny wpływ na komfort jazdy – zbyt niskie dobrze sprawdza się na nierównościach, ale może doprowadzić do uszkodzenia obręczy, a zbyt wysokie zwiększa poziom drgań, ale jazda może być szybsza. Warto wiedzieć, że jedynym widocznym elementem dętki jest wentyl, który przechodzi przez otwór w obręczy. Wyróżniamy trzy rodzaje wentyli: Schradera, Presta lub Dunlopa.
Wymiana dętki w rowerze – na co zwrócić uwagę przy zakładaniu nowej dętki?
Przed przystąpieniem do wymiany dętki należy przygotować odpowiednie narzędzia, które pomogą Ci wymienić dętkę w rowerze. W tym celu powinieneś zaopatrzyć się w:
- zapasową dętkę;
- kilka łyżek do opon;
- pompka lub nabój CO2;
- śrubokręty – płaski i krzyżak.
Jak zdjąć koło i załatać dziurę?
Na początku musisz zdjąć koło. W tym celu powinieneś poluzować zaciski i wykręcić przednie koło. Większym problemem może być zdjęcie opony z tyłu. Proces ten można ułatwić, zmieniając przerzutki na najmniejszej zębatce. Następnie trzeba wypiąć hamulce lub odkręcić koło od ramy roweru. Teraz możesz przystąpić do wymiany dętki. Jeśli jednak nie posiadasz zapasowej, możesz samodzielnie załatać dziurę. W jego skład wchodzi łatki do dętek, klej do dętek, łyżki do demontażu opon oraz papier ścierny. Na początek należy nałożyć klej na miejsce, w którym jest usterka. Tak przygotowaną dętkę należy odstawić na kilka minut. Najlepiej ją założyć na obręcz. Następnie należy przykleić łatkę do dętki, mocno przycisnąć i założyć na nowo.
Jak wymienić dętkę?
Po zdjęciu koła możesz zmienić dętkę w rowerze. Na początku powinieneś lekko odciągnąć oponę od koła. Następnie za pomocą łyżek zdjąć ogumienie podważając krawędź opony na rancie. Pamiętaj, że dętkę wyciągasz od strony wentyla. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie starej dętki, aby zlokalizować uszkodzenie. Dlatego powinno się lekko ją dopompować, by nabrała kształtu. Teraz możesz zakleić dętkę lub wymienić ją na nową. W drugim przypadku postępuj według następujących kroków:
- napompuj nową dętkę, wentyl umieść w kole i włóż dętkę do opony;
- wentyl powinien znajdować się w otworze koła;
- następnie należy napompować oponę i zamontować koło w ramie roweru.
Wymiana opony w rowerze jest stosunkowo prosta i każdy może sobie z nią w miarę szybko i sprawnie poradzić. Do montażu koła potrzebnych jest kilka narzędzi i podstawowe umiejętności manualne.
Naprawa koła w rowerze – serwis rowerowy czy samodzielne założenie łatek?
W dzisiejszych czasach każdy może stosunkowo szybko wymienić oponę w rowerze. Wystarcza odkręcić koło przednie i tylne, zdjąć opony na zewnątrz i wymienić dętkę. Jeśli masz chwilę wolnego czasu, bez problemu możesz przeprowadzić ten proces samodzielnie.
Co powoduje przebicie dętki rowerowej?
Uszkodzenie dętki następuje wewnątrz opony. Najczęściej jest powodowane przez najechanie na coś ostrego, na przykład gwóźdź lub śruba. Do uszkodzenia może jednak dojść poprzez jeżdżenie ze złym ciśnieniem w oponach. Z tego powodu koła należy regularnie sprawdzać.
Jak sprawdzić gumę w przednim i tylnym kole?
W tym celu należy odkręcić koło i zdjąć oponę z koła. Następnie powinieneś włożyć ją do wody. Jeśli znajduje się w niej szczelina, będziesz widzieć, z którego miejsca dokładnie ucieka powietrze. Możesz również przyłożyć napompowaną oponę do twarzy. Wtedy poczujesz uciekające powietrze z opony.
Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomógł Ci uporać się z naprawą uszkodzonej dętki w rowerze. Niezależnie od tego, czy posiadasz rower szosowy, miejski czy terenowy, wymiana dętki w rowerze zawsze jest procesem bardzo podobnym.
Może Cię także zainteresować:
- Wymiana opon w rowerze – jak zmienić oponę? Opona a dętka rowerowa – różnice
- Jak napompować rower? Pompowanie koła krok po kroku
- Napęd w rowerze – co warto wiedzieć? Jak założyć łańcuch rowerowy? Wymiana łańcucha w rowerze – kiedy należy wymienić łańcuch?
- Rodzaje wentyli rowerowych – co musisz o nich wiedzieć? Poradnik dla rowerzystów
- Wymiana pedałów w rowerze – to prostsze niż myślisz!
- Wymiana suportu w rowerze – jak wymienić korbę i napęd? Budowa mechanizmu korbowego. Rodzaje suportów rowerowych. Cennik serwisów rowerowych
- Jak naprawić hamulce w rowerze?
- Jak założyć łańcuch w rowerze? W jakich sytuacjach należy to robić?