Jak podnieść kierownicę w rowerze? – proste zasady regulacji kierownicy dla komfortowej jazdy

jak podnieść kierownicę w rowerze

Każdy, kto właśnie kupił nowy rower, już na początku musi zmierzyć się z pytaniem o sposób ustawienia kierownicy. Okazuje się, że jest to zagadnienie o wielu twarzach. Przybliżamy zasady dobrej regulacji i podpowiadamy, jak podnieść kierownicę w rowerze.

Pewną przeszkodą, by napisać uniwersalny poradnik o regulacji wysokości kierownicy, jest różnorodność systemów montażu. W uproszczeniu możemy mówić o kierownicach trzech typów:

  • z mostkiem nieregulowanym. W takim rozwiązaniu nie ma możliwości zmiany kąta nachylenia kierownicy. Znajdziesz je często w rowerach górskich i szosowych.
  • z mostkiem regulowanym. W rowerach trekkingowych i miejskich często napotkasz różne systemy kontroli wysokości i nachylenia kierownicy. Będą się różniły rozwiązaniami technicznymi, układem rur i śrub oraz nieraz wytrzymałością i wygodą regulacji.
  • z mostkiem ahead. To nowoczesny i coraz popularniejszy sposób na montaż kierownicy. Będziesz miał w nim do czynienia z szeregiem pierścieni, podkładek i adapterów, tak by znaleźć optymalne ułożenie sterów.

Regulacja kierownicy a typ roweru

Ustawienie kierownicy należy dostosować do stylu jazdy. Wiele będzie zależało od rodzaju roweru i indywidualnych potrzeb rowerzysty, który przecież może różnić się wzrostem i budową ciała.

Pozycja na rowerze miejskim

Jazda miejska jest znacznie wygodniejsza przy pozycji wyprostowanej i nierzadko będziesz chciał tak ustawić kierownicę, aby była ona położona wyżej niż siodełko. Optymalnie można mówić o 5 cm różnicy.

Szerokość kierownicy – bonus w MTB

W rowerach górskich, zwłaszcza jeśli jeździsz zjazdowo, dodatkową wartość wnosi duża szerokość kierownicy. Taki rower jest zwrotniejszy i masz na nim większą możliwość reakcji na ułożenie trasy. Pozycja będzie z natury bardziej pochylona niże w typowej holenderce. Rowery MTB często będą miały kierownicę z nieregulowanym mostkiem bądź system a-head.

Ustawienie kierownicy w rowerze szosowym

Również rowery szosowe ze względu na aerodynamikę i wagę będą miały rozwiązania nieregulowalne, o z góry podany kącie nachylenia kierownicy. Bardzo pochylona pozycja, jaką wymaga na kolarzu taki rower, będzie sprzyjała ciężkim podjazdom (przeniesienie ciężaru na przednie koło) i wyższym prędkościom (opływowa sylwetka).

Wysokość kierownicy i nachylenie

Ważne przy doborze odpowiedniej wysokości kierownicy roweru będzie twoje samopoczucie w wybranej pozycji. Na potrzeby większego komfortu w trekkingu możesz zacząć od kierownicy na poziomie równym siodełku, a potem stopniowo obniżać wspornik, by zyskiwać bardziej zbalansowaną sylwetkę.

W jeździe szosowej umieść kierownicę 2-2,5 cm poniżej siodła i zachowaj kąt 90 stopni między tułowiem a ramionami.

Pamiętaj też, że zawsze istnieje możliwość zmiany samej rury sterowej, tak by dawała odpowiednie możliwości zmiany chwytu i dalej nachylenia w trakcie jazdy. Będziesz mógł sprawdzić w praktyce możliwości regulacji, jakie dają tradycyjne stery proste, „baranki” i „rogi”.

Jak podnieść kierownicę w rowerze? – podstawowa instrukcja

Wszystkie rekomendowane odpowiedzi na to pytanie będą z zasady opierały się o uproszczenia. Dlatego przedstawiamy ogólny poradnik w 5 łatwych krokach, który będziesz mógł zastosować przy każdym rowerze. Przygotuj swoje narzędzia czy podstawowe akcesoria rowerowe i w drogę!

  1. Poluzuj śrubę wspornika. Zazwyczaj potrzebny do tego klucz imbusowy.
  2. Ustaw wspornik na właściwej wysokości. Zdecyduj, czy chcesz podnieść czy opuścić kierownicę. Kieruj się znakami min i max pozycji.
  3. Upewnij się, że między kołem a rurą sterową jest kąt 90 stopni. Postaraj się wyprostować kąt widelca względem kierownicy.
  4. Dokręć śrubę wspornika.
  5. Upewnij się, że linki przerzutek i hamulcowe nie przeszkadzają w obrocie kierownicą.

Reguluj kierownicę na rowerze dynamicznie!

Od wysokości kierownicy w rowerze będzie zależał twój komfort jazdy. W najlepszym wypadku będziesz używać innego nachylenia na podjazdach, a innego w swobodnej jeździe miejskiej. Twoja pozycja na rowerze powinna być za każdym razem dostosowana także do dystansu wycieczki i potrzeb aerodynamicznych. Dlatego warto zawsze mieć ze sobą zestaw kluczy, który pozwoli skutecznie wyregulować całość kolumny kierownicy. Kiedy już poznasz swoje najwygodniejsze ułożenie, będziesz w stanie wykonać regulację w ciągu kilku minut. Bądź przygotowany!


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Zasady ruchu drogowego

szytka czy opona

Szytka czy opona? Na co postawić?

jak napompować rower

Jak napompować rower? Pompowanie koła krok po kroku

Czy treningowy rower magnetyczny to klucz do osiągnięcia wymarzonej sylwetki w domu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *