Centrowanie kół – jak skutecznie naciągnąć szprychy rowerowe?

centrowanie kół

Centrowanie kół to czynność, którą prędzej czy później będzie zajmował każdy, kto intensywnie korzysta z roweru. Można zrobić to samodzielnie, jednak wymaga to zarówno odpowiedniej wiedzy, jak i narzędzi. Sprawdź, co warto wiedzieć o zaplataniu szprych.

Kształt i wygląd koła rowerowego wpływają nie tylko na estetykę, ale także na efektowność jazdy. Setki kilometrów przejechanych na jednym pojeździe prędzej czy później doprowadzi do scentrowania koła. Większość rowerzystów w celu naprawy udaje się do serwisu, jednak przy odrobinie chęci można dokonać jej w domu na własną rękę. Czy to trudne zadanie? Jak się do niego przygotować? Sprawdź!

Na czym polega centrowanie koła w rowerze?

Żeby utrzymać odpowiedni kształt koła, konieczne jest prawidłowe ułożenie szprych, które fabrycznie są zaplecione w bardzo konkretny sposób. Intensywne użytkowanie pojazdu sprawia jednak, że obręcz odbija na boki i w pionie, co wpływa negatywnie na komfort i wydajność jazdy.

Pod terminem „centrowanie kół” kryje się więc poprawianie naciągu szprych i przywracanie prawidłowego kształtu obręczy. Potrzebne będą do tego konkretne narzędzia – przede wszystkim klucz rowerowy. Nie obędzie się także bez właściwych umiejętności.

Jak przygotować się do centrowania koła rowerowego?

Czy koła można centrować bez specjalistycznego sprzętu? Nie da się ukryć, że będzie to bardzo trudne. Aby bez problemów zaplatać koła, najlepiej zakupić centrownicę. Jest to profesjonalne narzędzie, które nie należy do tanich, ale zdecydowanie ułatwia tę czynność, szczególnie w przypadku rowerów z hamulcami tarczowymi.

W przypadku mechanizmu szczękowego obędzie się bez centrownicy. Konieczne będzie jednak zdjęcie opony i skorzystanie z klucza do nypli. Podczas pracy możesz korzystać także z innych narzędzi do kół, między innymi takich, które służą do sprawdzania ich centryczności.

Jak wycentrować koło?

Na samym początku dokładnie przyjrzyj się szprychom w kole, na którym chcesz pracować. Wszystkie te, które są pęknięte, trzeba usunąć i zastąpić nowymi, w pełni sprawnymi. W następnej kolejności dokładnie obejrzyj piasty. Być może konieczna będzie wymiana łożysk, która wpłynie na to, że podróż rowerem będzie przebiegała w większej ciszy.

Jak poluzować szprychę? W tym celu przyda się klucz do szprych, za pomocą którego kręci się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Pamiętaj, żeby działać bardzo ostrożnie, aby podczas manewrowania kluczem nyple nie zostały uszkodzone. Ustaw obręcz dokładnie pośrodku piasty. Bardzo pomocne może też okazać się wlanie na nypel odrobiny oleju.

Centrowanie góra–dół

Centrowanie koła na osi góra–dół nazywa się promieniowym. Żeby je przeprowadzić, musisz ustawić koło w centrownicy w taki sposób, aby jej pręt stykał się z obręczą w najwyższym punkcie. Dokładnie w tym miejscu dokręca się szprychy, dlatego dobrym rozwiązaniem będzie zaznaczenie sobie tego miejsca na przykład kolorową naklejką lub markerem. Kręć ostrożnie, nie więcej niż pół obrotu.

Kiedy dokręcisz szprychy, ustaw koło tak, aby pręt centrownicy znajdował się dokładnie nad najniższym puntem obręczy. Dokładnie w tym miejscu trzeba teraz poluzować szprychy do momentu, w którym koło uzyska pożądany kształt.

Centrowanie prawo–lewo

Centrowanie w osi prawo–lewo wymaga uprzedniego ustawienia pręta centrownicy w pobliżu ściany obręczy. Z prawej i lewej strony zlokalizuj najbardziej znaczące odchylania.

Zarówno z prawej, jak i z lewej strony czynność trzeba wykonać oddzielnie. Jeśli odbicie znajduje się z lewej strony, zaznacz konkretne miejsce jedną z części centrownicy i naciągnij szprychę po drugiej stronie piasty. Następne poluzuj ją. Czynność powtarzaj do momentu, aż koło będzie wyglądało w sposób pożądany.

Zaplatanie kół na trzy krzyże

Niezwykle popularna wśród osób serwisujących jest metoda zaplatania koła na trzy krzyże. Jest ona jednocześnie prosta i bardzo skuteczna. W dużym uproszczeniu polega ona na wkładaniu szprychy w co czwartą dziurę na obręczy. W ten sposób między szprychami pojawiają się trzy puste otwory. W drugiej serii wkłada się w piastę kolejną ze szprych tak, aby znajdowała się po prawej stronie względem poprzedniej.

Sprawdzanie naciągu szprych

Jeżeli chcesz sprawdzić naciąg, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z jednego ze specjalnie przeznaczonych do tego narzędzi. W przypadku ich braku możesz posłużyć się swoim własnym słuchem.

Uderzaj palcem w środek każdej szprychy przedniego koła. Jeśli każda z nich wydaje ten sam dźwięk, to oznacza, że wszystko jest w porządku. Jeśli któraś brzmi inaczej, konieczna jest zmiana naciągu. Zwróć uwagę na fakt, że w tylnych kołach dźwięk zawsze będzie się różnił, ponieważ obydwie strony naciągnięte są z różną siłą.

Centrować własnoręcznie czy w serwisie?

Jeżeli podejrzewasz, że koła w twoim rowerze wymagają centrowania, możesz zabrać się za to samodzielnie lub udać się do serwisu. Ile kosztuje taka usługa u profesjonalisty? Zazwyczaj trzeba zapłacić około kilkudziesięciu złotych.

Zdecydowanie zdrożej wyniesie cię kupno sprzętu do wykonywania tej czynności w domu. Dobrej jakości centrownica to wydatek od 500 do 1000 złotych. Na jej zakup zazwyczaj decydują się pasjonaci, którzy lubią rozwijać swój domowy warsztat.

Centrowanie kół – podsumowanie

Intensywne użytkowanie jednośladu prowadzi do tego, że prawidłowe ułożenie szprych degraduje się. Wówczas konieczne jest centrowanie. Można szybko zrobić to w serwisie rowerowym albo (w razie posiadania odpowiednich materiałów i narzędzi) na własną rękę.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

Nowoczesne rowery elektryczne marki Engwe – co warto wiedzieć?

rower elektryczny miejski

Rower do miasta – elektryczny czy tradycyjny?

Jaki licznik na rower wybrać?

Czy warto mieć buty rowerowe?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *