Budowanie roweru w domu. Czy składanie roweru od podstaw się opłaca?

budowanie roweru

Budowanie roweru z części od podstaw nie jest łatwym zadaniem. Kiedy warto się za to zabrać, a kiedy lepiej postawić na gotowy sprzęt? Podpowiadamy!

Rower można budować w dwóch okolicznościach. Wtedy, kiedy przychodzi do nas w częściach po zakupie przez internet oraz wówczas, gdy mamy w głowie projekt roweru, który chcemy stworzyć całkowicie od podstaw. W obydwu przypadkach trzeba sam proces dobrze zaplanować. Poniżej znajdziesz garść praktycznych informacji, które na pewno przydadzą ci się w trakcie prac.

Złożyć rower, czy kupić gotowy?

Wiele osób zastanawia się, czy swój nowy rower kupić w gotowej formie, czy spróbować złożyć go samodzielnie we własnym zakresie. Oczywiście na to pytanie nie ma gotowej odpowiedzi. Wszystko bowiem zależy od twoich potrzeb, budżetu i umiejętności.

Co do zasady zakłada się, że osoby niedoświadczone powinny raczej skłaniać się ku zakupowi jednośladu, który został już skomponowany i odpowiednio wyregulowany.

Samodzielne budowanie roweru od podstaw

Sklepy internetowe wysyłają takie rowery w formie kilku podstawowych elementów, które trzeba jedynie ze sobą skręcić. Nie wymaga to szczególnych umiejętności. Po skręceniu jednoślad jest już całkowicie sprawny i gotowy do jazdy.

Bardziej doświadczeni rowerzyści często jednak decydują się na zbudowanie swojego pojazdu samodzielnie z części fabrycznych. Daje to bardzo duże pole do popisu dla osób, które mają indywidualne podejście do kolarstwa i chcą wyciągnąć z dostępnego na rynku osprzętu to, co najlepsze.

Jak samodzielnie złożyć rower?

Jeżeli zamówiłeś rower w sklepie internetowym, po dostarczeniu przesyłki najpewniej będziesz musiał przygotować do go codziennego użytkowania. Transport złożonego jednośladu jest dosyć trudny i niewiele firm kurierskich się na to decyduje. Warto więc przygotować się na ewentualność skręcania elementów roweru, który przyjdą w paczce.

W takiej sytuacji możesz oczywiście udać się do serwisu rowerowego. Jeżeli jednak dysponujesz przynajmniej podstawową wiedzą dotyczącą budowy roweru i masz w zanadrzu kilka prostych narzędzi, z pewnością poradzisz sobie sam.

Sprzedawca zazwyczaj dołącza do sprzętu instrukcję, która pokazuje kolejność następujących po sobie elementów składania roweru. Jeżeli jej nie otrzymałeś, nie martw się na zapas. W internecie znajdziesz mnóstwo filmików instruktażowych, które pomogą ci uporać z całym procesem w czasie krótszym niż pół godziny.

Zbuduj swój rower od początku do końca

Budowanie roweru z nieskompletowanych ze sobą części to zdecydowanie trudniejsze zadanie. Wielu pasjonatów kolarstwa marzy o tym, aby móc poskładać swój własny rower, który pozwoli wyjść poza schematy i maksymalnie dopasować jazdę do własnych potrzeb i możliwości. Nie można jednak ukrywać – jest to zadanie dość trudne, szczególnie dla osób, które mają mniejsze doświadczenie w wyczynowej lub sportowej jeździe.

Na rynku znajduje się wiele gotowych rowerów, które są dostosowane do potrzeb nawet bardzo wymagającego klienta. Nawet bardzo drogie jednoślady, które teoretycznie zaliczają się do najwyższej półki, mogą składać się z komponentów, które pojedynczo wydają się zaledwie poprawne. Z tego powodu osoby, które nie chcą iść na kompromisy, budują rowery samodzielnie z kupionych przez siebie elementów. Jakich? Oddzielnie trzeba zgromadzić:

  • ramę;
  • koła;
  • mostek;
  • kasetę;
  • łańcuch;
  • mechanizm korbowy;
  • siodełko;
  • kierownicę;
  • pedały;

a także wiele innych elementów pojazdu. Każdy aspekt będzie tutaj idealnie przemyślany i dostosowany do potrzeb konstruktora.

Zbudować rower szosowy, czy MTB?

Jeżeli jesteś zdecydowany, że chcesz samodzielnie złożyć rower, najpierw dokładnie przemyśl to, jaki jego typ cię interesuje. Profesjonaliści zazwyczaj wybierają między rowerami szosowymi lub górskimi – wszystko zależy od tego, jaki jest cel posiadania jednośladu.

Jeżeli interesuje cię szybka jazda po asfalcie lub wyścigi kolarskie, zdecyduj się na szosówkę. Jeśli zaś najczęściej poruszasz się w trudnym terenie, będziesz potrzebował roweru MTB, który jest bardziej zwrotny i ma szersze koła.

Podstawowe elementy roweru

Żeby móc złożyć własny jednoślad, będziesz musiał zaopatrzyć się w poszczególne, bardziej zaawansowane części rowerowe. Najważniejsze z nich to:

  • łańcuch;
  • osprzęt;
  • opony;
  • piasty;
  • amortyzatory.

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele różnych rodzajów części rowerowych. Koniecznie przed zakupem sprawdź, które z nich będą pasowały do twojej wizji własnego jednośladu.

Budowanie roweru górskiego

W przypadku roweru MTB bardzo ważny jest rozmiar i przeznaczenie kół. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybór tych o wielkości od 26 do 29 cali. Do kół koniecznie musisz wybrać dętki i opony.

W następnej kolejności trzeba zdecydować się na ramę i suport. Tutaj masz do wyboru karbonową lub aluminiową. Druga z wymienionych jest oczywiście lżejsza. Warto kierować się geometrią ramy, która powinna być dostosowana do potrzeb i przeznaczenia. Im niżej znajduje się środek ciężkości, tym łatwiej poruszać się pod górę.

Napęd i osprzęt również powinny być dobrane do roweru górskiego. W przypadku przerzutek masz do wyboru bardzo dużo opcji. Osoby, które decydują się na samodzielne budowanie roweru, zazwyczaj chcą mieć do dyspozycji osprzęt wysokiej klasy. Tutaj na pomoc przychodzą najbardziej znani producenci, tacy jak SRAM czy Shimano.

Budowanie roweru szosowego

Jak powyższe zasady mają się do budowy szosówek? Większość z nich się nie zmienia. Wyjątkiem są drobne różnice – kierownica i rura ramy będą miały inny kształt. Warto także postawić na ster półzintegrowany. W przypadku przerzutek warto zdecydować się na te dedykowane szosówkom, np. Shimano Tiagra.

Budowanie roweru – podsumowanie

Czy budowanie roweru od podstaw ma sens w każdym przypadku? Większość osób będzie całkowicie zadowolona z gotowych pojazdów, które są złożone przez profesjonalistów i dobrze wyregulowane.

Wielu rowerzystów ma jednak potrzebę skomponowania swojego własnego idealnego jednośladu, który będzie dostosowany do własnego gustu i potrzeb. Jeżeli należysz do tej grupy, pamiętaj, aby bardzo dobrze przemyśleć swój plan. Jeżeli się do tego przyłożysz, możesz zyskać sprzęt idealnie dopasowany do twoich najbardziej indywidualnych potrzeb.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

rowerem do ślubu

Rowerem do ślubu

regulacja amortyzatora w rowerze

Regulacja amortyzatora w rowerze

wymiana przerzutek w rowerze

Wymiana przerzutek w rowerze – czy potrzebujesz serwisu rowerowego?

jak naprawić hamulec w rowerze

Jak naprawić hamulce w rowerze?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.