Rowery elektryczne zyskują na popularności. Nic zatem dziwnego w tym, że coraz częściej pojawiają się pytania o to, czy kupić elektryka, czy raczej wybrać gotowy zestaw do konwersji. Dzisiaj zajmiemy się tym drugim rozwiązaniem i przedstawimy gotowy poradnik montażowy o tym, jak konwersja roweru na elektryczny powinna zostać przeprowadzona.
Miło widzieć, że wśród użytkowników aut w dużych miastach rośnie świadomość ekologiczna i ekonomiczna. Z tego powodu coraz więcej ludzi wybiera rower jako środek transportu. Jednośladem możesz bez wysiłku dojeżdżać do pracy czy szkoły i oszczędzać przy tym sporo czasu, który spędziłbyś w korkach. Wystarczy konwersja roweru na elektryczny. Jak tego dokonać?
Trzy powody, dla których warto wybrać rower elektryczny
Nie chodzi o to, aby rezygnować z tradycyjnego jednośladu ze względu na wygodę. Rower elektryczny ma służyć wszędzie tam, gdzie zawiodą cię nogi, albo w sytuacjach, gdy zwyczajnie nie wypada zejść z niego w spoconej koszuli. Dlaczego więc warto zamontować taki zestaw z silnikiem i baterią do swojego roweru?
- Oszczędzasz pieniądze. Warto porównać ceny dobrych rowerów elektrycznych i zestawów do konwersji. Jeśli masz już rower, to taka przeróbka będzie tańsza o ok. 1-1.5 tysiąca złotych.
- Dbasz o siebie i środowisko. Nie ukrywajmy, że wybór roweru elektrycznego zamiast samochodu jest ogromnym krokiem naprzód – również dla środowiska i przyrody.
- Nie musisz rezygnować ze swojego roweru. Dla osób, które są przyzwyczajone do swojego tradycyjnego sprzętu taka konwersja może być idealnym kompromisem między nowym e-bikiem a dotychczasowym pojazdem.
Konwersja roweru na elektryczny – jak wybrać zestaw?
Można wybrać spośród dwóch rozwiązań – kupić wszystkie elementy (silnik, baterię, wyświetlacz LCD, czujnik prędkości, ładowarkę) oddzielnie lub wybrać gotowy komplet montażowy. Zestaw do konwersji roweru jest o tyle wygodniejszy, że zapewnia ci wszystko, co niezbędne do przeróbki. Nie musisz martwić się o połączenia kabli, ich długość czy kompatybilność złącz. Z drugiej strony samodzielny wybór wszystkich pojedynczych elementów może przynieść ci pewne oszczędności. Pod warunkiem, że wiesz, czego szukasz i potrafisz skompletować właściwy zestaw.
Zestaw do konwersji – silnik w piaście czy centralny?
Pierwsza sprawa, którą musisz uwzględnić, to napęd i jego umiejscowienie. Występują dwa rodzaje tej części:
- montowane w piaście z przodu lub z tyłu (gotowe koło);
- napęd centralny.
Zwolenników jednej i drugiej grupy jest sporo, ale pod wieloma względami łatwiejsze jest umieszczenie silnika na miejscu suportu. Silnik centralny nie wymaga od ciebie rezygnowania z obecnie posiadanego koła lub przerabiania go. Poza tym utrzymujesz środek ciężkości w tym samym miejscu. Nie musisz za bardzo martwić się więc o zachowanie roweru podczas jazdy i uczyć się go od nowa.
Gdzie umieścić baterię w e-bike’u?
Zasadniczo wykorzystuje się w tym celu dwa obszary – na bagażniku i w miejscu bidonu. Bardziej popularny jest ten drugi, szczególnie w jednośladach przerabianych. Samodzielna konwersja roweru na elektryczny wymaga zaplanowania miejsca, w którym umieścisz akumulator. Musisz zaplanować długość przewodów i uwzględnić otwory montażowe. W niektórych przypadkach konieczne będzie wykonanie nowego mocowania, dlatego przed zakupem sprawdź, jaki rozstaw śrub uwzględniono w baterii. Pamiętaj, że akumulatory są ciężkie (szczególnie żelowe) i mogą wpływać na zachowanie roweru.
Jak przerobić rower na elektryczny – instrukcja krok po kroku
Aby konwersja roweru na elektryczny się powiodła, odpowiedz sobie na pytanie, czy posiadasz wystarczające umiejętności manualne i cierpliwość do przeróbki. Jeśli nie, lepiej będzie oddać sprzęt do serwisu, który na co dzień wykonuje takie usługi. Jeśli jednak potrafisz wykonywać naprawy i rozmaite prace przy swoim rowerze, nie będzie większych problemów z montażem.
Przeróbka roweru na elektryczny – montaż silnika
Aby umieścić centralnie silnik elektryczny, musisz pozbyć się pedałów, korby i suportu. Konieczny będzie też demontaż przerzutki przedniej, manetki, klamki hamulca i chwytu. Wszystko po to, by umieścić na kierownicy niezbędne elementy sterujące. W twoim zestawie elektrycznym do roweru może znajdować się silnik z zamontowaną zębatką napędową i korbą. Czasem elementy te musisz samodzielnie zainstalować na odpowiednich miejscach. Pamiętaj, że pozbywając się starych zębatek przednich i montując nowe, twój łańcuch może okazać się zbyt krótki. Sprawdź to, zanim rozpoczniesz montaż.
Kluczowe znaczenie w instalacji napędu elektrycznego do roweru jest dokręcenie go z odpowiednią siłą. Koniecznie stosuj się do poleceń z instrukcji i użyj klucza dynamometrycznego, jeśli nie chcesz doświadczyć niespodzianki podczas jazdy.
Zestaw do konwersji roweru na e-bike – montaż czujnika prędkości
W komplecie znajdziesz również magnes i czujnik prędkości montowany na tylnym widelcu. Wysyła on sygnał do silnika o prędkości roweru, a sterownik decyduje o wspomaganiu rowerzysty dodatkową mocą. Sama instalacja jest bardzo prosta i wymaga ustawienia czujnika na przednim lub tylnym kole, oczywiście na ramieniu widelca. Na tej samej wysokości przykręcasz magnes. Najważniejsze jest to, by znajdowały się one w jednej osi, a między nimi nie było większego dystansu niż 3 mm. To, czy umieścisz czujnik bliżej piasty czy obręczy nie ma większego znaczenia.
Konwersja roweru na elektryczny – rozmieszczenie przewodów
Twój nowy rower ze wspomaganiem elektrycznym będzie miał o wiele więcej przewodów niż do tej pory. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa, niezawodności zestawu i estetyki dobrze jest je solidnie zabezpieczyć. Nie powinny luźno zwisać wzdłuż ramy czy pod silnikiem – nie mogą przeszkadzać ci pedałować. Zadbaj o ich odpowiednie naciągnięcie, ale bez przesady – kable elektryczne nie mogą być napięte. Najlepszym sposobem na ich solidne umiejscowienie jest wykorzystanie opasek zaciskowych w kolorze ramy roweru.
Rower tradycyjny a modyfikacja na elektryczny – wady rozwiązania
Zmiana własnego roweru na jednoślad ze wspomaganiem to interesująca operacja. Może mieć jednak swoje wady. Jedną z nich jest niestandardowy wygląd pojazdu – rower tradycyjny nie jest konstruowany pod kątem dodatkowego wyposażenia elektrycznego. Musisz więc pogodzić się z jego nowym stylem. Poza tym poziom wspomagania możliwy jest tylko do prędkości 25 km/h (jeśli nadal ma to być rower). Dużo tez zależy od twoich umiejętności. Sprzęt będzie funkcjonował i wyglądał proporcjonalnie do twojego wysiłku włożonego w montaż zestawu.
Czy warto zainstalować napęd elektryczny do roweru? Podsumowanie
Konwersja roweru na elektryczny to ciekawe rozwiązanie, dzięki któremu możesz zaoszczędzić sporo czasu i wysiłku, chcąc jednocześnie przyczynić się do ochrony środowiska i przyrody. Jeśli stać cię na taką zmianę, konwersja warta jest wysiłku, zwłaszcza, jeśli poruszasz się jednośladem na co dzień i pokonujesz długie dystanse, np. w drodze do pracy.
Może Cię także zainteresować:
- Rower elektryczny – Twoje wsparcie podczas długiej podróży!
- E-bike vs rower hybrydowy vs zwykły rower – różnice. Rodzaje rowerów elektrycznych. Jaki rower elektryczny wybrać?
- Rower do miasta – elektryczny czy tradycyjny?
- Rower śnieżny. Jazda po śniegu, jednoślady elektryczne
- Rower elektryczny dla seniora – czy warto kupić taki pojazd? Jak go wybrać i na co zwrócić uwagę?
- Rower na ścianie – jakie wieszak na rower wybrać i jak go zamontować?
- Jak podnieść kierownicę w rowerze? – proste zasady regulacji kierownicy dla komfortowej jazdy
- Rower trójkołowy jako narzędzie wspomagania rehabilitacji