Konwersja roweru na elektryczny, czyli jak przerobić rower na e-bike samodzielnie!

konwersja roweru na elektryczny

Rowery elektryczne zyskują na popularności. Nic zatem dziwnego w tym, że coraz częściej pojawiają się pytania o to, czy kupić elektryka, czy raczej wybrać gotowy zestaw do konwersji. Dzisiaj zajmiemy się tym drugim rozwiązaniem i przedstawimy gotowy poradnik montażowy o tym, jak konwersja roweru na elektryczny powinna zostać przeprowadzona.

Miło widzieć, że wśród użytkowników aut w dużych miastach rośnie świadomość ekologiczna i ekonomiczna. Z tego powodu coraz więcej ludzi wybiera rower jako środek transportu. Jednośladem możesz bez wysiłku dojeżdżać do pracy czy szkoły i oszczędzać przy tym sporo czasu, który spędziłbyś w korkach. Wystarczy konwersja roweru na elektryczny. Jak tego dokonać?

Trzy powody, dla których warto wybrać rower elektryczny

Nie chodzi o to, aby rezygnować z tradycyjnego jednośladu ze względu na wygodę. Rower elektryczny ma służyć wszędzie tam, gdzie zawiodą cię nogi, albo w sytuacjach, gdy zwyczajnie nie wypada zejść z niego w spoconej koszuli. Dlaczego więc warto zamontować taki zestaw z silnikiem i baterią do swojego roweru?

  1. Oszczędzasz pieniądze. Warto porównać ceny dobrych rowerów elektrycznych i zestawów do konwersji. Jeśli masz już rower, to taka przeróbka będzie tańsza o ok. 1-1.5 tysiąca złotych.
  2. Dbasz o siebie i środowisko. Nie ukrywajmy, że wybór roweru elektrycznego zamiast samochodu jest ogromnym krokiem naprzód – również dla środowiska i przyrody.
  3. Nie musisz rezygnować ze swojego roweru. Dla osób, które są przyzwyczajone do swojego tradycyjnego sprzętu taka konwersja może być idealnym kompromisem między nowym e-bikiem a dotychczasowym pojazdem.

Konwersja roweru na elektryczny – jak wybrać zestaw?

Można wybrać spośród dwóch rozwiązań – kupić wszystkie elementy (silnik, baterię, wyświetlacz LCD, czujnik prędkości, ładowarkę) oddzielnie lub wybrać gotowy komplet montażowy. Zestaw do konwersji roweru jest o tyle wygodniejszy, że zapewnia ci wszystko, co niezbędne do przeróbki. Nie musisz martwić się o połączenia kabli, ich długość czy kompatybilność złącz. Z drugiej strony samodzielny wybór wszystkich pojedynczych elementów może przynieść ci pewne oszczędności. Pod warunkiem, że wiesz, czego szukasz i potrafisz skompletować właściwy zestaw.

Zestaw do konwersji – silnik w piaście czy centralny?

Pierwsza sprawa, którą musisz uwzględnić, to napęd i jego umiejscowienie. Występują dwa rodzaje tej części:

  • montowane w piaście z przodu lub z tyłu (gotowe koło);
  • napęd centralny.

Zwolenników jednej i drugiej grupy jest sporo, ale pod wieloma względami łatwiejsze jest umieszczenie silnika na miejscu suportu. Silnik centralny nie wymaga od ciebie rezygnowania z obecnie posiadanego koła lub przerabiania go. Poza tym utrzymujesz środek ciężkości w tym samym miejscu. Nie musisz za bardzo martwić się więc o zachowanie roweru podczas jazdy i uczyć się go od nowa.

Gdzie umieścić baterię w e-bike’u?

Zasadniczo wykorzystuje się w tym celu dwa obszary – na bagażniku i w miejscu bidonu. Bardziej popularny jest ten drugi, szczególnie w jednośladach przerabianych. Samodzielna konwersja roweru na elektryczny wymaga zaplanowania miejsca, w którym umieścisz akumulator. Musisz zaplanować długość przewodów i uwzględnić otwory montażowe. W niektórych przypadkach konieczne będzie wykonanie nowego mocowania, dlatego przed zakupem sprawdź, jaki rozstaw śrub uwzględniono w baterii. Pamiętaj, że akumulatory są ciężkie (szczególnie żelowe) i mogą wpływać na zachowanie roweru.

Jak przerobić rower na elektryczny – instrukcja krok po kroku

Aby konwersja roweru na elektryczny się powiodła, odpowiedz sobie na pytanie, czy posiadasz wystarczające umiejętności manualne i cierpliwość do przeróbki. Jeśli nie, lepiej będzie oddać sprzęt do serwisu, który na co dzień wykonuje takie usługi. Jeśli jednak potrafisz wykonywać naprawy i rozmaite prace przy swoim rowerze, nie będzie większych problemów z montażem.

Przeróbka roweru na elektryczny – montaż silnika

Aby umieścić centralnie silnik elektryczny, musisz pozbyć się pedałów, korby i suportu. Konieczny będzie też demontaż przerzutki przedniej, manetki, klamki hamulca i chwytu. Wszystko po to, by umieścić na kierownicy niezbędne elementy sterujące. W twoim zestawie elektrycznym do roweru może znajdować się silnik z zamontowaną zębatką napędową i korbą. Czasem elementy te musisz samodzielnie zainstalować na odpowiednich miejscach. Pamiętaj, że pozbywając się starych zębatek przednich i montując nowe, twój łańcuch może okazać się zbyt krótki. Sprawdź to, zanim rozpoczniesz montaż.

Kluczowe znaczenie w instalacji napędu elektrycznego do roweru jest dokręcenie go z odpowiednią siłą. Koniecznie stosuj się do poleceń z instrukcji i użyj klucza dynamometrycznego, jeśli nie chcesz doświadczyć niespodzianki podczas jazdy.

Zestaw do konwersji roweru na e-bike – montaż czujnika prędkości

W komplecie znajdziesz również magnes i czujnik prędkości montowany na tylnym widelcu. Wysyła on sygnał do silnika o prędkości roweru, a sterownik decyduje o wspomaganiu rowerzysty dodatkową mocą. Sama instalacja jest bardzo prosta i wymaga ustawienia czujnika na przednim lub tylnym kole, oczywiście na ramieniu widelca. Na tej samej wysokości przykręcasz magnes. Najważniejsze jest to, by znajdowały się one w jednej osi, a między nimi nie było większego dystansu niż 3 mm. To, czy umieścisz czujnik bliżej piasty czy obręczy nie ma większego znaczenia.

Konwersja roweru na elektryczny – rozmieszczenie przewodów

Twój nowy rower ze wspomaganiem elektrycznym będzie miał o wiele więcej przewodów niż do tej pory. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa, niezawodności zestawu i estetyki dobrze jest je solidnie zabezpieczyć. Nie powinny luźno zwisać wzdłuż ramy czy pod silnikiem – nie mogą przeszkadzać ci pedałować. Zadbaj o ich odpowiednie naciągnięcie, ale bez przesady – kable elektryczne nie mogą być napięte. Najlepszym sposobem na ich solidne umiejscowienie jest wykorzystanie opasek zaciskowych w kolorze ramy roweru.

Rower tradycyjny a modyfikacja na elektryczny – wady rozwiązania

Zmiana własnego roweru na jednoślad ze wspomaganiem to interesująca operacja. Może mieć jednak swoje wady. Jedną z nich jest niestandardowy wygląd pojazdu – rower tradycyjny nie jest konstruowany pod kątem dodatkowego wyposażenia elektrycznego. Musisz więc pogodzić się z jego nowym stylem. Poza tym poziom wspomagania możliwy jest tylko do prędkości 25 km/h (jeśli nadal ma to być rower). Dużo tez zależy od twoich umiejętności. Sprzęt będzie funkcjonował i wyglądał proporcjonalnie do twojego wysiłku włożonego w montaż zestawu.

Czy warto zainstalować napęd elektryczny do roweru? Podsumowanie

Konwersja roweru na elektryczny to ciekawe rozwiązanie, dzięki któremu możesz zaoszczędzić sporo czasu i wysiłku, chcąc jednocześnie przyczynić się do ochrony środowiska i przyrody. Jeśli stać cię na taką zmianę, konwersja warta jest wysiłku, zwłaszcza, jeśli poruszasz się jednośladem na co dzień i pokonujesz długie dystanse, np. w drodze do pracy.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Zasady ruchu drogowego

szytka czy opona

Szytka czy opona? Na co postawić?

jak napompować rower

Jak napompować rower? Pompowanie koła krok po kroku

Czy treningowy rower magnetyczny to klucz do osiągnięcia wymarzonej sylwetki w domu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *