Hardtail vs full – co musisz wiedzieć o tych typach rowerów MTB?

hardtail

Hardtail czy full suspension? To pytanie zadaje sobie większość pasjonatów kolarstwa górskiego. Czym różnią się te dwa rodzaje rowerów? Który lepiej sprawdzi się do twojego stylu jazdy? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Wybór pomiędzy hardtailem a rowerem full suspension zależy od kilku czynników. Przede wszystkim jednak chodzi o teren, styl jazdy i komfort użytkownika. Hardtaile z reguły są rowerami tańszymi, jednak w tej kwestii raczej nie warto sugerować się ceną. Czym zatem należy się sugerować, wybierając najlepszy rower górski dla siebie? Przede wszystkim parametrami pojazdów.

Rowery hardtail a full

Hardtaile posiadają wyłącznie przedni amortyzator w widelcu. Brak tylnego zawieszenia sprawia, że rowery te potocznie zwane są sztywniakami lub sztywnymi ogonami. Rowery full suspension posiadają pełne zawieszenie z przodu i z tyłu. Dzięki temu dużo lepiej radzą sobie z pokonywaniem przeszkód.

Rowery MTB – ceny

Jak wspomnieliśmy wyżej, hartail jest tańszy od roweru typu full. Oznacza to, że za tą samą cenę można kupić hardtaila z lepszymi komponentami niż w przypadku fulla. Czy zatem warto wybrać HT? Czy lepiej sprawdzi się na trasie? Niekoniecznie, ponieważ wszystko tak naprawdę zależy od twoich preferencji. Przejdźmy zatem do konkretnych różnic oraz wad i zalet obu rowerów.

Hardtail czy full suspension – konkrety

Zastanawiasz się, który z rowerów lepiej radzi sobie na wymagającej trasie? Chcesz wiedzieć, który z nich jest tańszy w utrzymaniu? A może najbardziej interesuje cię komfort jazdy? Sprawdźmy poszczególne parametry!

Koszty utrzymania

Wiesz już, że za tą samą cenę można kupić lepszy rower typu hardtail. Okazuje się, że rodzaj ten jest również tańszy w utrzymaniu i mniej awaryjny. Koszty eksploatacji rowerów z zawieszeniem typu full suspension są nieco wyższe. Takie pojazdy wymagają regularnego serwisowania.

Teren

Pełna amortyzacja w rowerach typu full pojawia się nie bez powodu. Jej zadaniem jest pochłanianie drgań na kamienistej, nierównej trasie. Taka amortyzacja chroni również przed urazem w przypadku nieprawidłowego skoku. Obecność pełnego zawieszenia to gwarancja dobrej przyczepności i płynniejszej jazdy po wymagającym terenie. Z tego powodu fulle świetnie spisują się podczas zjazdów.

Wygoda użytkownika

Kolejną kwestią jest komfort rowerzysty. Większą wygodę podczas jazdy po wymagającym terenie zapewnia rower z pełną amortyzacją. Wstrząsy nie są bowiem tak mocno odczuwane, co znacząco wpływa na zmęczenie użytkownika. Rower z pełnym zawieszeniem lepiej sprawdzi się niż hardtail dla rowerzystów po kontuzjach.

Szybkość

Rower z pełnym zawieszeniem radzi sobie z najbardziej wymagającymi odcinkami tras górskich, dzięki czemu łatwiej osiągnąć pożądaną prędkość. Ze względu na niższą wagę, a co za tym idzie, łatwiejsze manewrowanie, rower MTB hardtail okazuje się jednak szybszy na drogach utwardzonych.

Waga

Rowery ze sztywnym ogonem są lżejsze, dlatego dobrze sprawdzają się podczas pokonywania dłuższych tras czy wspinaczki. Oczywiście dostępne są również rowery typu full o niższej wadze. Musisz jednak pamiętać, że im lżejszy jest rower, tym wyższa będzie jego cena.

Jeśli szukasz roweru bezpiecznego, odpornego na wstrząsy, idealnego na szaleństwa w górach, rower full suspension będzie dla ciebie idealny. Jeśli jednak zależy ci na tym, by pasja nie nadwyrężyła twojego budżetu domowego, chcesz szybko poruszać się po utwardzonych trasach i tylko czasami pokonywać bardziej wymagające tereny, hardtail powinien być dla ciebie odpowiedni.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

rowerem do ślubu

Rowerem do ślubu

regulacja amortyzatora w rowerze

Regulacja amortyzatora w rowerze

wymiana przerzutek w rowerze

Wymiana przerzutek w rowerze – czy potrzebujesz serwisu rowerowego?

jak naprawić hamulec w rowerze

Jak naprawić hamulce w rowerze?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.