Jazda na rowerze – efekty, dla których warto jeździć!

jazda na rowerze efekty

Jazda na rowerze to dla wielu osób najlepsza forma aktywności! Czy ty też do nich należysz? A może chcesz wiedzieć, co przyniesie ci regularna jazda jednośladem? Poniżej przedstawiamy korzyści, jakie możesz osiągnąć dzięki jeździe na rowerze.

Korzyści z jazdy na rowerze są znane ludziom od wielu lat. Towarzyszą im jednak zarzuty o niezdrową pozycję dla kręgosłupa, ryzyko kontuzji i stwarzanie zagrożenia dla innych. Kiedy jazda na rowerze jest najlepszą formą aktywności? Czytając nasz artykuł, dowiesz się też, jakie warunki musisz spełnić, żeby odnosić jak najwięcej korzyści z tego sportu.

Zdrowotne korzyści z jazdy na rowerze

W budowaniu zdrowej sylwetki i walce z nadmiarem kilogramów rower naprawdę może pomóc. Nie trzeba jeździć niezliczonych godzin dziennie, by zauważyć pierwsze efekty. Kluczem do sukcesu jest jednak regularna jazda na rowerze. Aby poprawić wydolność, stracić tkankę tłuszczową, podnieść poziom endorfin i zapewnić sobie przyjemny czas relaksu, wystarczy godzina jazdy i to niekoniecznie każdego dnia. Oczywiście łatwiej będzie ci schudnąć, jeżdżąc codziennie, ale wcale nie musisz narzucać sobie tak rygorystycznego stylu, chyba, że sprawia ci to wiele przyjemności.

Jazda na rowerze a odchudzanie – jak to działa?

W praktyce okazuje się, że najwięcej zbędnej tkanki tłuszczowej odkłada się w okolicach brzucha. Fakt, że ta część ciała pracuje mniej podczas jazdy na rowerze nie przeszkadza w zgubieniu nadmiaru tłuszczu w tych okolicach. Jeżeli twój trening na rowerze będzie trwał godzinę, to w zależności od pewnych zmiennych możesz spalić nawet 800 kalorii! W ten sposób skutecznie wspomożesz swój organizm w utrzymaniu aktualnej sylwetki lub zapewnisz mu dodatkowy bodziec do zrzucania kilogramów. Deficyt kaloryczny połączony ze spalaniem kalorii podczas jazdy na rowerze świetnie sprawdzi się w odchudzaniu!

Jazda na rowerze – efekty w postaci schudnięcia

Wysiłek rowerowy może być korzystny pod kątem nadwagi jeszcze z jednego względu. Rower jest bezpieczniejszy dla układu kostno-stawowego i pozwala na uniknięcie wielu kontuzji, które są bardziej realne np. podczas biegania. Przeciążenia, jakie są przenoszone na kolana i stawy skokowe oraz całe stopy, powodują, że o wiele łatwiej o poważny uraz w czasie biegu. Poza tym nie na każdej trasie można sobie pozwolić na beztroskie bieganie np. z powodu kamieni czy nierówności. Jazda rowerem jest więc bezpieczniejsza i zapewnia bardzo duży komfort treningu.

Jazda rowerem wspiera układ krążenia

Jazda na rowerze angażuje również cały układ krwionośny do wzmożonego wysiłku. Ma to duże znaczenie w kontekście uniknięcia chorób związanych z pracą serca i całego układu krwionośnego. Zaliczają się do nich:

  • zawał;
  • udar;
  • miażdżyca.

Gdy twoje tętno wysiłkowe jest wysokie, serce reaguje jego obniżeniem podczas spoczynku. Jazda na rowerze pozwala jeszcze lepiej dotlenić wszystkie narządy wewnętrzne i wzmacnia mięsień sercowy.

Zalety jazdy na rowerze – podniesiona wydolność

W pewnym stopniu ten punkt ma związek z poprzednim. Podczas regularnego wysiłku na rowerze twoje płuca są w stanie dostarczyć do całego organizmu jeszcze więcej tlenu. Czujesz się świetnie, a organy wewnętrzne są lepiej odżywione i silniejsze. Poza tym, gdy zdecydujesz się regularnie pedałować, poczujesz, że masz jeszcze lepszą kondycję. Tętno nie będzie tak mocno skakało podczas wysiłku, a coraz szybsze wchodzenie po schodach nie będzie stanowiło dla ciebie problemu. Podczas jazdy na rowerze budujesz swoją wytrzymałość – dla wielu jest to sprawa o wiele istotniejsza niż objętość mięśni.

Efekty jazdy na rowerze – jakie mięśnie wzmocnisz?

Warto sprawdzić, które partie ciała wzmacniają się na rowerze. Naturalne jest, że najwięcej bodźców otrzymują mięśnie nóg, w tym czworogłowe uda i dwugłowe łydki. Efekt szczególnie pożądany wśród pań to wymodelowane pośladki. Poza tym jeżdżąc na rowerze typu MTB, czy popularnym „góralu”, pobudzasz mięśnie ramion i barków. Nie bez znaczenia są też głębsze partie mięśni brzucha. Możesz schudnąć na rowerze, ale przede wszystkim wymodelujesz sobie mięśnie przez ich lepsze ukrwienie i uwypuklenie.

Korzyści z jazdy na rowerze – zysk czasu i pieniędzy

Rowerzysta ma spory wpływ również na swój czas i pieniądze. Zacznijmy od tego, że szczególnie w miastach mnóstwo osób wybiera jazdę rowerem do pracy lub szkoły. To rewelacyjny sposób na to, by uniknąć stresujących korków i tłoku w miejskiej komunikacji. Poza tym rower nie wymaga od ciebie tankowania paliwa ani opłacania biletu za przejazd komunikacją miejską. Dlatego decyzja o tym, by codziennie jeździć rowerem do miejsca pracy, jest dużą oszczędnością dla twojego portfela. Poza tym nie musisz poświęcać czasu na dodatkowy trening, ponieważ naturalnie realizujesz go rano i po południu.

Jazda na rowerze. Efekty i korzyści z podróży

Dzięki jeździe na rowerze zyskujesz coś więcej niż tylko kondycję i dobre samopoczucie. Możesz wybierać się na przejażdżki w niemal dowolne miejsca i podziwiać fantastyczne widoki. Co więcej, w każdej chwili możesz się zatrzymać, zrobić zdjęcie albo po prostu w ciszy napawać się urokliwym zakątkiem. Gdy postanowisz jechać swoim jednośladem razem z najbliższymi, dodatkowo spędzicie ze sobą cenny czas. Przejażdżki rowerowe mogą stać się waszym rytuałem i sposobem na zrobienie czegoś wspólnie.

Czy rower stacjonarny może zastąpić klasyczny?

Nie o każdej porze dnia czy roku można sobie pozwolić na przejażdżki rowerowe. Dla osób, które z jakichś powodów wybierają rower stacjonarny mamy dobrą wiadomość – on też zapewni świetne efekty! Wysiłek fizyczny na rowerze stacjonarnym jest tak samo efektywny, jak ten podejmowany na tradycyjnym jednośladzie. Ma jednak pewne ograniczenia. Po pierwsze nie zawsze rower w domu ma opcje pełnej regulacji i dostosowania do budowy twojego ciała. Możesz jeździć na nim i po jakimś czasie odczuwać bóle pleców. Poza tym oddychasz cały czas tym samym domowym powietrzem i jazda nie jest tak urozmaicona, jak na zewnątrz.

Rower tradycyjny czy stacjonarny – co wybrać?

Najlepsze efekty uzyskasz, gdy wsiądziesz na swój jednoślad i wyruszysz na specjalne trasy rowerowe. Regularny trening zapewni ci lepsze samopoczucie, kondycję, schudnięcie i poprawę sylwetki. To samo możesz osiągnąć na rowerze stacjonarnym, ale bez dodatkowych wrażeń z jazdy.

Rezultaty jazdy na rowerze – podsumowanie

Pamiętaj, że nawet najlżejszy, ale regularny trening jest lepszy niż żaden. Z pewnością taka aktywność pozytywnie wpłynie na twoje samopoczucie i kondycję.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

Bielizna sportowa damska – rodzaje i modele

Na co zwrócić uwagę kupując rower szosowy?

Jak się ubrać na jesienną wycieczkę rowerową?

Dieta na rower na odchudzanie

Dieta na rower na odchudzanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *