Jakie ciśnienie w rowerze? Dostosuj twardość opony do swoich potrzeb!

jakie ciśnienie w rowerze

Wybierasz się na wyprawę rowerową z sakwami i zastanawiasz się, jakie ciśnienie w oponach zapewni komfort? A może przed tobą górski zjazd? W naszym poradniku przeczytasz, jakie ciśnienie w rowerze pasuje do twojego stylu jazdy.

Od poziomu napompowania kół w rowerze zależeć będzie twoja przyczepność, a w konsekwencji wygoda, prędkość i bezpieczeństwo. Parametry jazdy, jakie zamierzasz osiągnąć, oraz skala obciążenia roweru podyktują właściwe ciśnienie w dętkach lub systemie tubeless. Będzie się ono różnić dla jazdy górskiej, miejskiej, szosowej i trekkingowej.

Przeczytaj, jak zmierzyć ciśnienie i jaka skala wartości odpowiada różnym rowerom i sposobom jazdy.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach rowerowych?

Chcąc świadomie dobrać ciśnienie opon w rowerze, warto znać systemy jednostek, jak i dwa proste sposoby wykonania pomiaru.

W czym mierzy się ciśnienie w dętce?

Ciśnienie na potrzeby roweru mierzy się w trzech rodzajach jednostek. Najczęściej używane skale opierają się na:

  • barach (b). Jednostka z układu CGS. 1 bar = 1000 hPa (te ostatnie, hektopaskale, możesz znać z ciśnienia atmosferycznego).
  • atmosferach technicznych (at). Pozaukładowa jednostka ciśnienia. 1 atmosfera równa się 0,980665 bara. W praktyce można więc przyjąć proporcję 1:1.
  • PSI (funty na cal kwadratowy). To jednostka z brytyjskiego systemu miar równa 0,068947 bara. Przyjąć można 14 psi na 1 bara.

Manometr lub pompka z manometrem

Najprostszym sposobem na zmierzenie ciśnienia w oponach roweru jest użycie manometru. To urządzenie mechaniczne bądź elektroniczne montowane na wentyl za pomocą wężyka podobnego do tego od pompki rowerowej. Często będziesz miał możliwość użycia manometru wbudowanego w pompkę albo dostępnego na rowerowych stacjach serwisowych dostarczanych przez organizacje samorządowe.

Rozwiązanie terenowe „na oko”

Ręcznym sposobem na sprawdzenie ciśnienia będzie przyciśnięcie bieżnika bądź boku opony kciukiem, zahaczając dwoma palcami o obręcz. W przypadku dobrze napompowanej opony ugnie się ona jedynie nieznacznie.

Rowery szosowe – ciśnienie opon dla prędkości

Do jazdy szosowej stosuje się wysokie ciśnienie i wąskie opony na lekkich obręczach. Taka taktyka zmniejsza opory toczenia i powierzchnię kontaktu opony z drogą. W zależności od wagi kolarza i spodziewanej nawierzchni (weź pod uwagę chropowatość asfaltów) zaleca się od 6 do 15 barów.

Rowery górskie – możliwości bezdętkowe

W rowerach górskich, zwłaszcza wykorzystywanych do zjazdów, nowe możliwości dają opony bezdętkowe. Zejście do niskiego ciśnienia, często ok. 1 bara, pozwoli lżejszym rowerzystom na miękkie pokonywanie nierówności terenu, zwiększy jednak ryzyko uszkodzeń opony. W jeździe MTB na oponach dętkowych stosuje się odpowiednio wyższe ciśnienie, by uniknąć uszczypnięcia dętki, ale zachować miękkość – od 2 do 4,5 bara. Zbyt wysokie ciśnienie to nader sztywne odbijanie się od podłoża i mniejsza przyczepność.

Trekking – zalecane ciśnienie powietrza w oponach rowerowych na długi dystans

Przedłużająca się jazda z sakwami, czyli nawet kilkudziesięciokilogramowym obciążeniem, będzie wymagała większego ciśnienia. Oczywiście wybierz wartość proporcjonalnie do pokonywanej nawierzchni: asfalt to więcej barów, szutr i piaski – mniej. W jeździe crossowej utrzymaj ciśnienie w zakresie od 2 do 7,5 bara.

Rowery miejskie – unikaj zbyt niskiego ciśnienia!

Częstym błędem wynikającym z lenistwa rowerzystów miejskich jest jazda na zbyt niskim ciśnieniu po twardych nawierzchniach. Niższe ciśnienie zwiększa przyczepność i kontakt opony z podłożem, a co za tym idzie trzeba mierzyć się z większym oporem i niższym komfortem jazdy. Maksymalna zalecana wartość ciśnienia do jazdy miejskiej to ok. 7,5 bara, zawsze w zależności od twojej wagi i trudności terenu.

Jakie ciśnienie w rowerze? Pompuj wedle potrzeb!

Mając do dyspozycji pompkę z ciśnieniomierzem, łatwo osiągniesz pożądany poziom ciśnienia w kołach roweru. Ogólna zasada wskazuje: twarda opona na obciążenie i asfalt, mniejsza ilość powietrza na trudny teren i niską wagę. Wraz z praktyką i odrobiną eksperymentacji szybko dobierzesz odpowiednie dla ciebie i twojego typu roweru ciśnienie.

Jako kolarz szosowy będziesz mierzył w mniejszy opór i twardość jazdy, na górskich szlakach optymalne ciśnienie w oponach będzie niskie, a pożądana jazda miękka. Z czasem i przyzwyczajeniem dylemat zniknie i szybko rozpoznasz, jak pompować opony na aktualne potrzeby.


Może Cię także zainteresować:

Mogą Ci się spodobać

regulacja amortyzatora w rowerze

Regulacja amortyzatora w rowerze

czyszczenie napędu w rowerze

Czyszczenie napędu w rowerze – jak zadbać o łańcuch i inne elementy?

czyszczenie łańcucha rowerowego

Czyszczenie łańcucha rowerowego – czym smarować łańcuch? Czyszczenie i konserwacja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.