Tubeless czy dętka? Pomagamy podjąć decyzję

tube less

Dla jednych to przerost formy nad treścią, inni rozwodzą się nad osiągami. W rowerowym świecie temat tubeless czy dętka urósł do rangi emblematu i dalej wzbudza emocje. My podpowiadamy dziś w prostym spojrzeniu, czy warto kupić opony bezdętkowe.

Spora część dylematu opon bezdętkowych oparta jest o pracowitość rowerzysty i zastosowania, jakie znajduje dla swojego roweru. Jedni są skłonni poświęcić swoim rowerom więcej czasu serwisowego, inni zaś cenią sobie względną bezobsługowość. Znajdziemy rowerzystów miejskich, którzy prawie całe życie spędzają na asfalcie i rowerowych sportowców, którzy na swoich MTB pokonuje niewiarygodne trasy.

Wszyscy oni przyjmą inny punkt widzenia na rozwiązania tubeless. Jakie?

Opona tubeless, czyli technologia bezdętkowa

Na początku warto poświęcić trochę miejsca, by wytłumaczyć, jak działa stosunkowo nowa technologia tubeless.

Na specjalnej, dostosowanej obręczy tubeless ready zakłada się taśmę uszczelniającą. Chodzi o szczelność samego metalowego elementu systemu. Dalej wykorzystuje się dedykowane opony z warstwą o mniejszych porach gumy i niskiej przepuszczalności powietrza.

Dodatkowo oponę uzupełnia się od wewnątrz specjalnym mleczkiem lateksowym, które rozlewając się po całej przestrzeni opony zalewa i łata potencjalne przebicia.

Pompowanie takich opon odbywa się przez specjalne wentyle i z użyciem kompresora lub specjalnej pompki z akumulatorem ciśnieniowym. Dzieje się tak dlatego, że dla szczelnego osadzenia opony konieczny jest strzał ciśnienia.

Zalety opon bezdętkowych

Dlaczego więc opony bez dętek zyskały taką popularność wśród rowerzystów górskich, a wciąż wywołują wątpliwości u pozostałych? Czy to prawdziwa rewolucja?

Niższe ciśnienie, czyli amortyzowana jazda

Koronnym argumentem jest tu możliwość uzyskania niższego ciśnienia w oponie niż w systemach dętkowych. W jeździe po trudnym terenie miękkość amortyzacji nierówności i przyczepność drogi, jaką daje mniej napompowana opona jest nie do przecenienia. W systemie tubeless można spokojnie zejść poniżej 2 atmosfer, co przy dętkach prowadziłoby do niechybnych uszczypnięć.

Niższa awaryjność dzięki uszczelniaczowi

Wykorzystanie w oponach bez dętek mleka lateksowego praktycznie wyeliminowało potrzebę wożenia ze sobą zestawu naprawczego do dętek. Automatyczne uszczelnienie wewnątrz opony jest na tyle efektywne, że dobrze sprawdza się w terenie i w najgorszych wypadkach pozwala na powolną utratę powietrza.

Mniejsza waga – korzyść dla zawodowców

System bezdętkowy zastosowany przy dużych kołach 29-calowych waży po prostu mniej. W sytuacji, gdy każdy gram staje się obciążeniem, a o jego eliminację walczą zawodowcy, opona tube less zakrawa na przełom równy upowszechnieniu konstrukcji z karbonu.

Wady systemu tubeless

Wady „bezdętek” uwidaczniają się przy rzadszym i mniej wyczynowym użytkowaniu roweru. Chcesz napompować koło, a akurat nie ma pod ręką specjalnej pompki czy kompresora? Nie zamierzasz spędzać dużo czasu na aplikację płynu uszczelniającego? A może po prostu dysponujesz niższym budżetem i nie chcesz wydawać więcej na nowe technologie?

Wszystkie te czynniki: trudność techniczna, czas i finanse zdają się przemawiać za tradycyjnym rozwiązaniem z dętka, o ile jesteś rowerzystą amatorem. Dla osób o potrzebach wyczynowych i stawiających na niezawodność (dętki przecież trzeba wymieniać…) nie będzie przeszkodą większa zależność od warsztatu czy wysychanie uszczelniacza w suchych warunkach mieszkania.

Decyzja dostosowana do twoich potrzeb

Jeśli dysponujesz budżetem i jeździsz intensywnie, a twój konik to zjazdy górskie, docenisz zalety wniesione przez systemy bezdętkowe. Wielu użytkowników MTB, ale i turystów rowerów, nie cofnie się już do etapu, gdy musieli na swoich wyprawach wymieniać lub łatać dętki. Jeśli rower to dla ciebie rzadsza przyjemność, prawdopodobnie zostaniesz przy wersji tańszej i z przeszłością. Odpowiedź na cały dylemat tube less rozegra się w oparciu o twój ulubiony styl jazdy.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

przeskakujący łańcuch w rowerze

Przeskakujący łańcuch w rowerze – jak poradzić sobie z problemem?

łożyska w rowerze

Łożyska w rowerze – gdzie je znajdziesz i do czego służą?

sztywna oś w rowerze

Czym jest sztywna oś w rowerze górskim? Szybkozamykacz tylnego koła. Zacisk do piast rowerowych tylnej osi. Co powinien mieć nowy rower górski?

przerzutki w piaście

Przerzutki w piaście – ułatwienie czy trudność? Szczery poradnik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.