Tradycyjne liczniki rowerowe wciąż nie wyszły z mody i wielu rowerzystów decyduje się na ich zakup na potrzeby wycieczek terenowych. Przed wyruszeniem w trasę z licznikiem konieczne jest jego skalibrowanie. Podpowiadamy, jak ustawić licznik rowerowy.
Wraz z rozwojem technologii GPS w ręce rowerzystów dostały się takie rozwiązania jak aplikacje na telefon, które mierzą prędkość i przebyty dystans albo satelitarne liczniki, które nie potrzebują zbierać danych z obrotu koła. Można dziś jeździć z telefonem bądź małym komputerem rowerowym zamontowanym na kierownicy i całkowicie zrezygnować z potrzeby ustawiania licznika tradycyjnego.
Dla tych jednak, którzy cenią długodystansowość i długi czas jazdy bez wymiany baterii lub ładowania, przedstawiamy krótki poradnik, jak skonfigurować zwykły licznik rowerowy.
Jak zamontować licznik rowerowy?
Twój licznik z wyświetlaczem zamontowanym na kierownicy z użyciem specjalnych obejmek i podstawki pobierał będzie impulsy z czujnika prędkości i magnesu. W licznikach bezprzewodowych czujnik komunikuje się z jednostką centralną za pomocą fal radiowych, w wersjach tańszych konieczne jest poprowadzenie przewodu.
Czujnik montujemy na wewnętrznej części widelca w odległości takiej, by nie przeszkadzał obrotowi koła, ale też był w stanie odbierać sygnały z przyczepionego do szprychy magnesu. Zwróć uwagę na wypoziomowanie czujnika i magnesu, tak aby były ze sobą dobrze zsynchronizowane.
Po instalacji warto pokręcić kilka razy kołem i przeczytać na wyświetlaczu, czy sygnał jest odbierany, a licznik działa.
Jak ustawić licznik rowerowy?
Do prawidłowego funkcjonowania jednostka centralna licznika potrzebuje informacji o obwodzie koła. Należy ją wprowadzić jednorazowo przy pierwszej konfiguracji urządzenia, najczęściej razem z datą i godziną. Służy do tego zazwyczaj mały i trudniej dostępny przycisk „set up” z tyłu licznika oraz przyciski regulacji do zwiększania i zmniejszania parametru.
Jak zmierzyć obwód koła?
Obwód przedniego koła należy podać w milimetrach, a do jego ustalenia może posłużyć prosta technika pomiaru bądź specjalna tabelka łącząca rozmiary opon i ich obwody.
Pomiar samodzielny, czyli precyzja
Żeby zmierzyć obwód opony i wprowadzić go do pamięci licznika należy wykonać pełny obrót koła. Proponujemy zaznaczyć na oponie oraz na ziemi punkt startowy za pomocą kreski wykonanej kredą (lub wykorzystać wentyl) i poprowadzić rower naprzód aż do momentu, gdy kreska lub wentyl wrócą do swojej poprzedniej pozycji. W nowej pozycji, na powierzchni ziemi, można postawić kolejny znak, tak aby można było zmierzyć odległość pokonaną przez koło za pomocą miarki.
Taki pomiar będzie zawsze aktualny, dokładny i uwzględni możliwe anomalie w kształcie opony. Będzie też najlepiej odpowiadał rzeczywistości twoich obręczy.
Korzystamy z poręcznej tabeli rozmiarów
Jeśli chcesz oszczędzić na czasie bądź nie dysponujesz miejscem, będziesz mógł skorzystać ze specjalnej tabeli przygotowanej przez producentów opon. Wystarczy sczytać oznaczenie ETRTO twojej opony i pobrać odpowiedni obwód w milimetrach.
ETRTO | Rozmiar koła | Obwód koła w mm | Średnica koła w calach |
47-203 | 12 × 1,75 | 935 | |
54-203 | 12 × 1,95 | 940 | 12 |
40-254 | 14 × 1,50 | 1020 | 14 |
47-254 | 14 × 1,75 | 1055 | |
40-305 | 16 × 1,50 | 1185 | |
47-305 | 16 × 1,75 | 1195 | 16 |
54-305 | 16 ×2,00 | 1245 | |
28-349 | 16 × 1-1/8 | 1290 | |
37-349 | 16 × 1-3/8 | 1300 | |
32-369 | 17 × 1-1/4 | 1340 | |
40-355 | 18 × 1,50 | 1340 | |
47-355 | 18 × 1,75 | 1350 | 18 |
32-406 | 20 × 1,25 | 1450 | |
35-406 | 20 × 1,35 | 1460 | |
40-406 | 20 × 1,50 | 1490 | |
47-406 | 20 × 1,75 | 1515 | |
50-406 | 20 × 1,95 | 1565 | |
28-451 | 20 × 1-1/8 | 1545 | |
37-451 | 20 × 1-3/8 | 1615 | 20 |
37-501 | 22 × 1-3/8 | 1770 | 22 |
40-501 | 22 × 1-1/2 | 1785 | |
47-507 | 24 × 1,75 | 1890 | |
50-507 | 24 × 2,00 | 1925 | |
54-507 | 24 × 2,125 | 1965 | |
25-520 | 24 × 1(520) | 1753 | |
25-520 | 24 × 3/4 Tubular | 1785 | |
28-540 | 24 × 1-1/8 | 1795 | |
32-540 | 24 × 1-1/4 | 1905 | |
25-559 | 26 × 1(559) | 1913 | |
32-559 | 26 × 1,25 | 1950 | |
37-559 | 26 × 1,40 | 2005 | |
40-559 | 26 × 1,50 | 2010 | |
47-559 | 26 × 1,75 | 2023 | |
50-559 | 26 × 1,95 | 2050 | |
54-559 | 26 × 2,10 | 2068 | |
57-559 | 26 × 2,125 | 2070 | |
58-559 | 26 × 2,35 | 2083 | |
75-559 | 26 × 3,00 | 2170 | |
28-590 | 26 × 1-1/8 | 1970 | |
37-590 | 26 × 1-3/8 | 2068 | |
37-584 | 26 × 1-1/2 | 2100 | 26 |
650C | 26 × 7/8 Tubular | 1920 | |
20-571 | 650 x 20C | 1938 | |
23-571 | 650 x 23C | 1944 | |
25-571 | 650 x 25C 26 × 1(571) | 1952 | |
40-590 | 650 x 38A | 2125 | |
40-584 | 650 x 38B | 2105 | |
25-630 | 27 × 1(630) | 2145 | 27 |
28-630 | 27 × 1-1/8 | 2155 | |
32-630 | 27 × 1-1/4 | 2161 | |
37-630 | 27 × 1-3/8 | 2169 | |
40-584 | 27,5 × 1,50 | 2079 | |
54-584 | 27,5 × 2,1 | 2148 | |
57-584 | 27,5 × 2,25 | 2182 | |
18-622 | 700 x 18C | 2070 | |
19-622 | 700 x 19C | 2080 | |
20-622 | 700 x 20C | 2086 | |
23-622 | 700 x 23C | 2096 | |
25-622 | 700 x 25C | 2105 | |
28-622 | 700 x 28C | 2136 | |
30-622 | 700 x 30C | 2146 | |
32-622 | 700 x 32C | 2155 | |
700C | Tubular | 2130 | |
35-622 | 700 x 35C | 2168 | |
38-622 | 700 x 38C | 2180 | |
40-622 | 700 x 40C | 2200 | |
42-622 | 700 x 42C | 2224 | |
44-622 | 700 x 44C | 2235 | |
45-622 | 700 x 45C | 2242 | |
47-622 | 700 x 47C | 2268 | |
54-622 | 29 × 2,1 | 2288 | |
56-622 | 29 × 2,2 | 2298 | |
60-622 | 29 × 2,3 | 2326 |
Wszechstronność w trasie – korzystaj z różnych źródeł pomiaru
Jeśli zamierzasz przejechać długą trasę, a dostęp do energii elektrycznej będzie ograniczony, przejechane kilometry najlepiej zmierzysz prostym, energooszczędnym urządzeniem z czujnikiem na widelcu.
Niezależnie od modelu licznika dokładność pomiaru przejechanego dystansu i bieżącej prędkości będzie wysoka, a otrzymany wynik bliski rzeczywistości. Dodatkowo też licznik taki odmierza czas swojego funkcjonowania, czyli czas jazdy, bez potrzeby uruchamiania i zatrzymywania stopera. Naszym zdaniem – same korzyści.
Może Cię także zainteresować:
- Jaki licznik na rower wybrać?
- Jak zmierzyć rozmiar koła w rowerze? Jak prawidłowo dobrać rozmiar opon rowerowych?
- Odpowiedni kask na głowę podczas jazdy rowerem
- Jakie ciśnienie w rowerze? Dostosuj twardość opony do swoich potrzeb!
- Regulacja amortyzatora w rowerze
- Jak jeździć po górach na rowerze? Sprawdź nasz poradnik!
- Ustawienie wysokości siodełka w rowerze – jak ustawić siodełko w rowerze? Regulacja siodełka i kierownicy – prawidłowa pozycja na rowerze
- Jak napompować rower? Pompowanie koła krok po kroku