Jak ustawić licznik rowerowy? Praktyczny poradnik dla twojego sprzętu

jak ustawić licznik rowerowy

Tradycyjne liczniki rowerowe wciąż nie wyszły z mody i wielu rowerzystów decyduje się na ich zakup na potrzeby wycieczek terenowych. Przed wyruszeniem w trasę z licznikiem konieczne jest jego skalibrowanie. Podpowiadamy, jak ustawić licznik rowerowy.

Wraz z rozwojem technologii GPS w ręce rowerzystów dostały się takie rozwiązania jak aplikacje na telefon, które mierzą prędkość i przebyty dystans albo satelitarne liczniki, które nie potrzebują zbierać danych z obrotu koła. Można dziś jeździć z telefonem bądź małym komputerem rowerowym zamontowanym na kierownicy i całkowicie zrezygnować z potrzeby ustawiania licznika tradycyjnego.

Dla tych jednak, którzy cenią długodystansowość i długi czas jazdy bez wymiany baterii lub ładowania, przedstawiamy krótki poradnik, jak skonfigurować zwykły licznik rowerowy.

Jak zamontować licznik rowerowy?

Twój licznik z wyświetlaczem zamontowanym na kierownicy z użyciem specjalnych obejmek i podstawki pobierał będzie impulsy z czujnika prędkości i magnesu. W licznikach bezprzewodowych czujnik komunikuje się z jednostką centralną za pomocą fal radiowych, w wersjach tańszych konieczne jest poprowadzenie przewodu.

Czujnik montujemy na wewnętrznej części widelca w odległości takiej, by nie przeszkadzał obrotowi koła, ale też był w stanie odbierać sygnały z przyczepionego do szprychy magnesu. Zwróć uwagę na wypoziomowanie czujnika i magnesu, tak aby były ze sobą dobrze zsynchronizowane.

Po instalacji warto pokręcić kilka razy kołem i przeczytać na wyświetlaczu, czy sygnał jest odbierany, a licznik działa.

Jak ustawić licznik rowerowy?

Do prawidłowego funkcjonowania jednostka centralna licznika potrzebuje informacji o obwodzie koła. Należy ją wprowadzić jednorazowo przy pierwszej konfiguracji urządzenia, najczęściej razem z datą i godziną. Służy do tego zazwyczaj mały i trudniej dostępny przycisk „set up” z tyłu licznika oraz przyciski regulacji do zwiększania i zmniejszania parametru.

Jak zmierzyć obwód koła?

Obwód przedniego koła należy podać w milimetrach, a do jego ustalenia może posłużyć prosta technika pomiaru bądź specjalna tabelka łącząca rozmiary opon i ich obwody.

Pomiar samodzielny, czyli precyzja

Żeby zmierzyć obwód opony i wprowadzić go do pamięci licznika należy wykonać pełny obrót koła. Proponujemy zaznaczyć na oponie oraz na ziemi punkt startowy za pomocą kreski wykonanej kredą (lub wykorzystać wentyl) i poprowadzić rower naprzód aż do momentu, gdy kreska lub wentyl wrócą do swojej poprzedniej pozycji. W nowej pozycji, na powierzchni ziemi, można postawić kolejny znak, tak aby można było zmierzyć odległość pokonaną przez koło za pomocą miarki.

Taki pomiar będzie zawsze aktualny, dokładny i uwzględni możliwe anomalie w kształcie opony. Będzie też najlepiej odpowiadał rzeczywistości twoich obręczy.

Korzystamy z poręcznej tabeli rozmiarów

Jeśli chcesz oszczędzić na czasie bądź nie dysponujesz miejscem, będziesz mógł skorzystać ze specjalnej tabeli przygotowanej przez producentów opon. Wystarczy sczytać oznaczenie ETRTO twojej opony i pobrać odpowiedni obwód w milimetrach.

ETRTORozmiar kołaObwód koła w mmŚrednica koła w calach
47-20312 × 1,75935
54-20312 × 1,9594012
40-25414 × 1,50102014
47-25414 × 1,751055
40-30516 × 1,501185
47-30516 × 1,75119516
54-30516 ×2,001245
28-34916 × 1-1/81290
37-34916 × 1-3/81300
32-36917 × 1-1/41340
40-35518 × 1,501340
47-35518 × 1,75135018
32-40620 × 1,251450
35-40620 × 1,351460
40-40620 × 1,501490
47-40620 × 1,751515
50-40620 × 1,951565
28-45120 × 1-1/81545
37-45120 × 1-3/8161520
37-50122 × 1-3/8177022
40-50122 × 1-1/21785
47-50724 × 1,751890
50-50724 × 2,001925
54-50724 × 2,1251965
25-52024 × 1(520)1753
25-52024 × 3/4 Tubular1785
28-54024 × 1-1/81795
32-54024 × 1-1/41905
25-55926 × 1(559)1913
32-55926 × 1,251950
37-55926 × 1,402005
40-55926 × 1,502010
47-55926 × 1,752023
50-55926 × 1,952050
54-55926 × 2,102068
57-55926 × 2,1252070
58-55926 × 2,352083
75-55926 × 3,002170
28-59026 × 1-1/81970
37-59026 × 1-3/82068
37-58426 × 1-1/2210026
650C26 × 7/8 Tubular1920
20-571650 x 20C1938
23-571650 x 23C1944
25-571650 x 25C 26 × 1(571)1952
40-590650 x 38A2125
40-584650 x 38B2105
25-63027 × 1(630)214527
28-63027 × 1-1/82155
32-63027 × 1-1/42161
37-63027 × 1-3/82169
40-58427,5 × 1,502079
54-58427,5 × 2,12148
57-58427,5 × 2,252182
18-622700 x 18C2070
19-622700 x 19C2080
20-622700 x 20C2086
23-622700 x 23C2096
25-622700 x 25C2105
28-622700 x 28C2136
30-622700 x 30C2146
32-622700 x 32C2155
700CTubular2130
35-622700 x 35C2168
38-622700 x 38C2180
40-622700 x 40C2200
42-622700 x 42C2224
44-622700 x 44C2235
45-622700 x 45C2242
47-622700 x 47C2268
54-62229 × 2,12288
56-62229 × 2,22298
60-62229 × 2,32326

Wszechstronność w trasie – korzystaj z różnych źródeł pomiaru

Jeśli zamierzasz przejechać długą trasę, a dostęp do energii elektrycznej będzie ograniczony, przejechane kilometry najlepiej zmierzysz prostym, energooszczędnym urządzeniem z czujnikiem na widelcu.

Niezależnie od modelu licznika dokładność pomiaru przejechanego dystansu i bieżącej prędkości będzie wysoka, a otrzymany wynik bliski rzeczywistości. Dodatkowo też licznik taki odmierza czas swojego funkcjonowania, czyli czas jazdy, bez potrzeby uruchamiania i zatrzymywania stopera. Naszym zdaniem – same korzyści.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Zasady ruchu drogowego

szytka czy opona

Szytka czy opona? Na co postawić?

jak napompować rower

Jak napompować rower? Pompowanie koła krok po kroku

Czy treningowy rower magnetyczny to klucz do osiągnięcia wymarzonej sylwetki w domu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *