Jak ustawić licznik rowerowy? Praktyczny poradnik dla twojego sprzętu

jak ustawić licznik rowerowy

Tradycyjne liczniki rowerowe wciąż nie wyszły z mody i wielu rowerzystów decyduje się na ich zakup na potrzeby wycieczek terenowych. Przed wyruszeniem w trasę z licznikiem konieczne jest jego skalibrowanie. Podpowiadamy, jak ustawić licznik rowerowy.

Wraz z rozwojem technologii GPS w ręce rowerzystów dostały się takie rozwiązania jak aplikacje na telefon, które mierzą prędkość i przebyty dystans albo satelitarne liczniki, które nie potrzebują zbierać danych z obrotu koła. Można dziś jeździć z telefonem bądź małym komputerem rowerowym zamontowanym na kierownicy i całkowicie zrezygnować z potrzeby ustawiania licznika tradycyjnego.

Dla tych jednak, którzy cenią długodystansowość i długi czas jazdy bez wymiany baterii lub ładowania, przedstawiamy krótki poradnik, jak skonfigurować zwykły licznik rowerowy.

Jak zamontować licznik rowerowy?

Twój licznik z wyświetlaczem zamontowanym na kierownicy z użyciem specjalnych obejmek i podstawki pobierał będzie impulsy z czujnika prędkości i magnesu. W licznikach bezprzewodowych czujnik komunikuje się z jednostką centralną za pomocą fal radiowych, w wersjach tańszych konieczne jest poprowadzenie przewodu.

Czujnik montujemy na wewnętrznej części widelca w odległości takiej, by nie przeszkadzał obrotowi koła, ale też był w stanie odbierać sygnały z przyczepionego do szprychy magnesu. Zwróć uwagę na wypoziomowanie czujnika i magnesu, tak aby były ze sobą dobrze zsynchronizowane.

Po instalacji warto pokręcić kilka razy kołem i przeczytać na wyświetlaczu, czy sygnał jest odbierany, a licznik działa.

Jak ustawić licznik rowerowy?

Do prawidłowego funkcjonowania jednostka centralna licznika potrzebuje informacji o obwodzie koła. Należy ją wprowadzić jednorazowo przy pierwszej konfiguracji urządzenia, najczęściej razem z datą i godziną. Służy do tego zazwyczaj mały i trudniej dostępny przycisk „set up” z tyłu licznika oraz przyciski regulacji do zwiększania i zmniejszania parametru.

Jak zmierzyć obwód koła?

Obwód przedniego koła należy podać w milimetrach, a do jego ustalenia może posłużyć prosta technika pomiaru bądź specjalna tabelka łącząca rozmiary opon i ich obwody.

Pomiar samodzielny, czyli precyzja

Żeby zmierzyć obwód opony i wprowadzić go do pamięci licznika należy wykonać pełny obrót koła. Proponujemy zaznaczyć na oponie oraz na ziemi punkt startowy za pomocą kreski wykonanej kredą (lub wykorzystać wentyl) i poprowadzić rower naprzód aż do momentu, gdy kreska lub wentyl wrócą do swojej poprzedniej pozycji. W nowej pozycji, na powierzchni ziemi, można postawić kolejny znak, tak aby można było zmierzyć odległość pokonaną przez koło za pomocą miarki.

Taki pomiar będzie zawsze aktualny, dokładny i uwzględni możliwe anomalie w kształcie opony. Będzie też najlepiej odpowiadał rzeczywistości twoich obręczy.

Korzystamy z poręcznej tabeli rozmiarów

Jeśli chcesz oszczędzić na czasie bądź nie dysponujesz miejscem, będziesz mógł skorzystać ze specjalnej tabeli przygotowanej przez producentów opon. Wystarczy sczytać oznaczenie ETRTO twojej opony i pobrać odpowiedni obwód w milimetrach.

ETRTORozmiar kołaObwód koła w mmŚrednica koła w calach
47-20312 × 1,75935
54-20312 × 1,9594012
40-25414 × 1,50102014
47-25414 × 1,751055
40-30516 × 1,501185
47-30516 × 1,75119516
54-30516 ×2,001245
28-34916 × 1-1/81290
37-34916 × 1-3/81300
32-36917 × 1-1/41340
40-35518 × 1,501340
47-35518 × 1,75135018
32-40620 × 1,251450
35-40620 × 1,351460
40-40620 × 1,501490
47-40620 × 1,751515
50-40620 × 1,951565
28-45120 × 1-1/81545
37-45120 × 1-3/8161520
37-50122 × 1-3/8177022
40-50122 × 1-1/21785
47-50724 × 1,751890
50-50724 × 2,001925
54-50724 × 2,1251965
25-52024 × 1(520)1753
25-52024 × 3/4 Tubular1785
28-54024 × 1-1/81795
32-54024 × 1-1/41905
25-55926 × 1(559)1913
32-55926 × 1,251950
37-55926 × 1,402005
40-55926 × 1,502010
47-55926 × 1,752023
50-55926 × 1,952050
54-55926 × 2,102068
57-55926 × 2,1252070
58-55926 × 2,352083
75-55926 × 3,002170
28-59026 × 1-1/81970
37-59026 × 1-3/82068
37-58426 × 1-1/2210026
650C26 × 7/8 Tubular1920
20-571650 x 20C1938
23-571650 x 23C1944
25-571650 x 25C 26 × 1(571)1952
40-590650 x 38A2125
40-584650 x 38B2105
25-63027 × 1(630)214527
28-63027 × 1-1/82155
32-63027 × 1-1/42161
37-63027 × 1-3/82169
40-58427,5 × 1,502079
54-58427,5 × 2,12148
57-58427,5 × 2,252182
18-622700 x 18C2070
19-622700 x 19C2080
20-622700 x 20C2086
23-622700 x 23C2096
25-622700 x 25C2105
28-622700 x 28C2136
30-622700 x 30C2146
32-622700 x 32C2155
700CTubular2130
35-622700 x 35C2168
38-622700 x 38C2180
40-622700 x 40C2200
42-622700 x 42C2224
44-622700 x 44C2235
45-622700 x 45C2242
47-622700 x 47C2268
54-62229 × 2,12288
56-62229 × 2,22298
60-62229 × 2,32326

Wszechstronność w trasie – korzystaj z różnych źródeł pomiaru

Jeśli zamierzasz przejechać długą trasę, a dostęp do energii elektrycznej będzie ograniczony, przejechane kilometry najlepiej zmierzysz prostym, energooszczędnym urządzeniem z czujnikiem na widelcu.

Niezależnie od modelu licznika dokładność pomiaru przejechanego dystansu i bieżącej prędkości będzie wysoka, a otrzymany wynik bliski rzeczywistości. Dodatkowo też licznik taki odmierza czas swojego funkcjonowania, czyli czas jazdy, bez potrzeby uruchamiania i zatrzymywania stopera. Naszym zdaniem – same korzyści.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

rowerem do ślubu

Rowerem do ślubu

regulacja amortyzatora w rowerze

Regulacja amortyzatora w rowerze

wymiana przerzutek w rowerze

Wymiana przerzutek w rowerze – czy potrzebujesz serwisu rowerowego?

jak naprawić hamulec w rowerze

Jak naprawić hamulce w rowerze?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.