Jak podnieść kierownicę w rowerze? – proste zasady regulacji kierownicy dla komfortowej jazdy

jak podnieść kierownicę w rowerze

Każdy, kto właśnie kupił nowy rower, już na początku musi zmierzyć się z pytaniem o sposób ustawienia kierownicy. Okazuje się, że jest to zagadnienie o wielu twarzach. Przybliżamy zasady dobrej regulacji i podpowiadamy, jak podnieść kierownicę w rowerze.

Pewną przeszkodą, by napisać uniwersalny poradnik o regulacji wysokości kierownicy, jest różnorodność systemów montażu. W uproszczeniu możemy mówić o kierownicach trzech typów:

  • z mostkiem nieregulowanym. W takim rozwiązaniu nie ma możliwości zmiany kąta nachylenia kierownicy. Znajdziesz je często w rowerach górskich i szosowych.
  • z mostkiem regulowanym. W rowerach trekkingowych i miejskich często napotkasz różne systemy kontroli wysokości i nachylenia kierownicy. Będą się różniły rozwiązaniami technicznymi, układem rur i śrub oraz nieraz wytrzymałością i wygodą regulacji.
  • z mostkiem ahead. To nowoczesny i coraz popularniejszy sposób na montaż kierownicy. Będziesz miał w nim do czynienia z szeregiem pierścieni, podkładek i adapterów, tak by znaleźć optymalne ułożenie sterów.

Regulacja kierownicy a typ roweru

Ustawienie kierownicy należy dostosować do stylu jazdy. Wiele będzie zależało od rodzaju roweru i indywidualnych potrzeb rowerzysty, który przecież może różnić się wzrostem i budową ciała.

Pozycja na rowerze miejskim

Jazda miejska jest znacznie wygodniejsza przy pozycji wyprostowanej i nierzadko będziesz chciał tak ustawić kierownicę, aby była ona położona wyżej niż siodełko. Optymalnie można mówić o 5 cm różnicy.

Szerokość kierownicy – bonus w MTB

W rowerach górskich, zwłaszcza jeśli jeździsz zjazdowo, dodatkową wartość wnosi duża szerokość kierownicy. Taki rower jest zwrotniejszy i masz na nim większą możliwość reakcji na ułożenie trasy. Pozycja będzie z natury bardziej pochylona niże w typowej holenderce. Rowery MTB często będą miały kierownicę z nieregulowanym mostkiem bądź system a-head.

Ustawienie kierownicy w rowerze szosowym

Również rowery szosowe ze względu na aerodynamikę i wagę będą miały rozwiązania nieregulowalne, o z góry podany kącie nachylenia kierownicy. Bardzo pochylona pozycja, jaką wymaga na kolarzu taki rower, będzie sprzyjała ciężkim podjazdom (przeniesienie ciężaru na przednie koło) i wyższym prędkościom (opływowa sylwetka).

Wysokość kierownicy i nachylenie

Ważne przy doborze odpowiedniej wysokości kierownicy roweru będzie twoje samopoczucie w wybranej pozycji. Na potrzeby większego komfortu w trekkingu możesz zacząć od kierownicy na poziomie równym siodełku, a potem stopniowo obniżać wspornik, by zyskiwać bardziej zbalansowaną sylwetkę.

W jeździe szosowej umieść kierownicę 2-2,5 cm poniżej siodła i zachowaj kąt 90 stopni między tułowiem a ramionami.

Pamiętaj też, że zawsze istnieje możliwość zmiany samej rury sterowej, tak by dawała odpowiednie możliwości zmiany chwytu i dalej nachylenia w trakcie jazdy. Będziesz mógł sprawdzić w praktyce możliwości regulacji, jakie dają tradycyjne stery proste, „baranki” i „rogi”.

Jak podnieść kierownicę w rowerze? – podstawowa instrukcja

Wszystkie rekomendowane odpowiedzi na to pytanie będą z zasady opierały się o uproszczenia. Dlatego przedstawiamy ogólny poradnik w 5 łatwych krokach, który będziesz mógł zastosować przy każdym rowerze. Przygotuj swoje narzędzia czy podstawowe akcesoria rowerowe i w drogę!

  1. Poluzuj śrubę wspornika. Zazwyczaj potrzebny do tego klucz imbusowy.
  2. Ustaw wspornik na właściwej wysokości. Zdecyduj, czy chcesz podnieść czy opuścić kierownicę. Kieruj się znakami min i max pozycji.
  3. Upewnij się, że między kołem a rurą sterową jest kąt 90 stopni. Postaraj się wyprostować kąt widelca względem kierownicy.
  4. Dokręć śrubę wspornika.
  5. Upewnij się, że linki przerzutek i hamulcowe nie przeszkadzają w obrocie kierownicą.

Reguluj kierownicę na rowerze dynamicznie!

Od wysokości kierownicy w rowerze będzie zależał twój komfort jazdy. W najlepszym wypadku będziesz używać innego nachylenia na podjazdach, a innego w swobodnej jeździe miejskiej. Twoja pozycja na rowerze powinna być za każdym razem dostosowana także do dystansu wycieczki i potrzeb aerodynamicznych. Dlatego warto zawsze mieć ze sobą zestaw kluczy, który pozwoli skutecznie wyregulować całość kolumny kierownicy. Kiedy już poznasz swoje najwygodniejsze ułożenie, będziesz w stanie wykonać regulację w ciągu kilku minut. Bądź przygotowany!


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

Nowoczesne rowery elektryczne marki Engwe – co warto wiedzieć?

rower elektryczny miejski

Rower do miasta – elektryczny czy tradycyjny?

Jaki licznik na rower wybrać?

Czy warto mieć buty rowerowe?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *