Shimano Tourney – kultowa rodzina osprzętu od znanej japońskiej firmy

Shimano Tourney

Shimano Tourney to najbardziej podstawowa, ale jednocześnie niezwykle ceniona grupa osprzętu produkcji japońskiego producenta. Sprawdź, co ją wyróżnia i ile kosztuje.

W 2021 roku japoński gigant produkcji osprzętu rowerowego skończył dokładnie sto lat. Niemal każdy z nas przynajmniej raz w życiu miał okazję korzystać z przerzutki tylnej lub przedniej sygnowanej ich logo. Osprzęt Japończyków jest bowiem nie tylko przystępny cenowo, ale także różnorodny i bardzo solidny. Najbardziej podstawowy, spotykany w tańszych rowerach, to właśnie Tourney.

Shimano Tourney

Co wyróżnia tę rodzinę sprzętu? Jednym z pierwszych określeń, na jakie można się natknąć to „tani” oraz „podstawowy”. Zdecydowanie mamy tutaj do czynienia z produktami z ekonomicznej półki cenowej. Z tego powodu jest on polecany osobom, które na rowerze jeżdżą amatorsko i raczej sporadycznie.

Czy niska cena idzie tu w parze z kiepską jakością? Wręcz przeciwnie! Nie bez powodu Tourney po latach obecności na rynku jest ciągle grupą chętnie wybieraną i cenioną. Dlaczego? Ma ona bowiem bardzo wiele zalet.

Shimano Tourney to na rynku rowerowym niemal synonim doskonałego stosunku jakości do ceny. Są wytrzymałe i rzadko się psują, a jeśli już do tego dojdzie, to z ich serwisowaniem nie powinieneś mieć żadnego problemu.

Co ciekawe, przerzutka przednia i tylna z tej rodziny zmieniana jest przez przesunięcie obrotowej manetki. W pozostałych grupach Shimano nie ma takiego mechanizmu, jest on typowy dla konkurenta, czyli amerykańskiej firmy SRAM.

Elementy tej rodziny sprzętu rowerowego pogrupowane są na kilka pomniejszych serii:

  • TX;
  • TY;
  • TZ;
  • A070.

O serii TX opowiemy nieco szerzej w kolejnym podrozdziale. TZ jest zdecydowanie bardzo rozpoznawalna, szczególnie ze względu na charakterystyczny czerwony kolor dolnego kółka tylnej przerzutki.

Toruney do rowerów szosowych

Shimano A070 wyróżnia się tym, że jest dedykowana specjalnie do rowerów szosowych. Manetki dostosowano do charakterystycznej wygiętej w „baranka” kierownicy szosówek. Napęd również jest nietypowy dla tej rodziny przerzutek i występuje w układzie 2×7 lub 2×8.

Shimano Tourney jest dostosowane do współpracy z klasycznymi hamulcami C-brake, a w niektórych przypadkach może być stosowane także w systemach tarczowych.

Technologia SIS

W przypadku sprzętu z tej grupy indeksowana zmiana przełożeń zachodzi dzięki autorskiej technologii SIS, czyli Shimano Index System. Działa ona tylko w przerzutce tylnej Shimano Tourney. W niektórych elementach osprzętu znajdzie się system Dual SIS, który działa z przodu i z tyłu.

Przerzutka Shimano Tourney TX – co ją wyróżnia?

Dlaczego to właśnie seria TX zasłużyła na szersze omówienie? Wszystko ze względu na zaciski do hamulców tarczowych, które zostały zastosowane wyłącznie w jej obrębie. Wprowadzono je w 2015 roku i tym samym znacznie urozmaicono tę rodzinę osprzętu.

W serii TX mamy do czynienia z technologią HyperGlide, z której została wykonana ośmiorzędowa kaseta. Posiada ona więcej koronek, co przekłąda się na bardziej płynne działanie sprzętu podczas zmieniania biegów. Najbardziej zaawansowanym elementem z całej rodziny sprzętu jest Shimano Tourney RD-TX800.

Shimano Tourney – trzytarczowa korba

W standardzie tej rodziny sprzętu rowerowego znajduje się korba, która zawiera aż trzy tarcze. Skutkuje to ogólnym zakresem, który świetnie nadaje się do rekreacyjnej jazdy.

Z tym osprzętem możesz z powodzeniem poruszać się zarówno po przewyższeniach jak i po terenie prostym. Zapewnia szybszą i lżejszą jazdę w różnych (chociaż nie ekstremalnych) warunkach.

Grupa osprzętu Tourney – cena

Ile kosztuje mechanizm zmiany biegów Tourney? Za obustronne przerzutki rzadko trzeba zapłacić więcej niż 150–250 złotych. Znajdziesz go w rowerach ze średniej pół cenowej, takich, których koszt oscyluje wokół tysiąca złotych.

Shimano Tourney – podsumowanie

Grupa sprzętu Shimano Tourney to budżetowa propozycja dla osób, które na rowerze dojeżdżają do pracy lub raz na jakiś czas wybierają się na rekreacyjne wycieczki. Po tę rodzinę części rowerowych raczej nie sięgnie osoba, która lubi ekstremalną jazdę w trudnych warunkach. Zdecydowanie warto jednak rozważyć ją np. w swoim pierwszym jednośladzie.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

przerzutki w piaście

Przerzutki w piaście – ułatwienie czy trudność? Szczery poradnik.

shimano deore

Shimano Deore – wyższa jakość części rowerowych

shimano slx

Shimano SLX M7100 – przegląd komponentów grupy osprzętu rowerowego

wolnobieg

Wolnobieg i kaseta – czym się różnią? Jak je wymienić? Poradnik dla początkujących miłośników rowerów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.