Regulacja przerzutek – jak skutecznie wyregulować tylne i przednie przerzutki w rowerze?

regulacja przerzutek

Regulacja przerzutek w rowerze nie zawsze jest prostym zadaniem. Przy odrobinie chęci i znajomości istotnych informacji, może podjąć się tego niemal każdy rowerzysta, nawet ten z małym doświadczeniem. Podpowiadamy, jak ustawić przerzutki w rowerze.

Funkcję przerzutek zna niemal każdy rowerzysta, nawet ten, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z jednośladem. Dzięki nim możesz jechać szybciej na prostym terenie. Kiedy pojawi się przed tobą góra, wjazd pod nią będzie o wiele prostszy. Dobrze wyregulowane przerzutki to klucz do bardziej komfortowej i bezpiecznej jazdy. Czy można ustawić je samemu na własną rękę? Jak najbardziej. Z poniższego artykułu dowiesz się, w jaki sposób.

Po co regulować przerzutki?

Czy regulowanie przerzutek w rowerze jest konieczne? Tylko wtedy, kiedy ich działanie w codziennej jeździe jest w jakiś sposób zaburzone. Nowo kupiony rower zazwyczaj nie sprawia żadnych problemów w tym względzie. W miarę użytkowania możesz jednak zauważyć, że komfort jazdy znacznie spada właśnie wtedy, kiedy trzeba zmienić przerzutkę.

Jakie czynniki dają ci do zrozumienia, że coś jest nie tak? Szczególnie niepokojące są sytuacje, w których:

  • łańcuch spada lub przeskakuje podczas zmiany biegów;
  • manetki nie działają poprawnie;
  • biegi nie zmieniają się w sytuacji, kiedy tego od nich wymagasz.

Jeżeli przynajmniej jeden z tych symptomów zaczyna się powtarzać, to bardzo istotny sygnał, że nadszedł czas na regulację przerzutek w twoim rowerze.

Potencjalne powody awarii przerzutek

Zanim zaczniesz regulować przerzutki w swoim rowerze, koniecznie upewnij się, że ich nieprawidłowe działanie nie ma innej przyczyny. Do najczęstszych potencjalnych problemów należy:

  • zabrudzenie lub zużycie linki lub pancerzy – jeżeli mechanizm nie działa płynnie podczas naciskania manetek bez zmiany biegów, możliwe, że konieczna będzie zmiana lub czyszczenie pancerzy;
  • zużycie łańcucha;
  • nieodpowiednio dobrany lub niesprawny mechanizm manetek;
  • wygięty hak przerzutki.

Jak ustawić przerzutki w rowerze? Narzędzia

Żeby wyregulować przerzutki w swoim rowerze, nie musisz od razu udawać się do serwisu. Żeby jednak skutecznie i bezpiecznie się do tego zabrać, warto najpierw zaopatrzyć się w kilka potrzebnych narzędzi.

Pierwszy krok to znalezienie odpowiedniego miejsca do pracy. Musisz mieć tyle przestrzeni, aby móc spokojnie manewrować narzędziami, odkręcać i dokręcać poszczególne elementy. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście wyposażenie się w stojak serwisowy. Jeżeli jednak nie masz go na stanie, nie musisz się martwić. Najważniejsze to zapewnić sobie trochę miejsca.

Do regulacji przerzutek przygotuj następujące narzędzia:

  • klucz imbusowy 5 mm;
  • kombinerki (do podtrzymywania linki);
  • śrubokręt krzyżakowy;
  • obcinacz do linek.

Jeśli zaczynasz jazdę na rowerze, który dopiero wydobyłeś z piwnicy lub schowka, a na którym długo nikt nie jeździł, to najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w serwisie.

Regulacja przedniej przerzutki

Na początku najlepiej jest wyregulować przednią przerzutkę. Jej ustawienie jest wbrew pozorom nieco trudniejsze niż tylnej, dlatego z tą ostatnią pójdzie ci o wiele lepiej.

Na początku pracy sprawdź, czy przerzutka jest prawidłowo zamocowana do korby. Dobra prowadnica powinna być ustawiona równolegle do zębatek. Ustawienie po skosie jest nieprawidłowe. Dodatkowo powinna być zawieszona około 3 mm nad dużą zębatką. W większości nowych modeli przerzutek odpowiednia wysokość jest dodatkowo zaznaczona naklejką w kolorze czerwonym.

Regulacja skrajnego położenia

Na początku musisz uregulować skrajne położenie przerzutek. Za pomocą śruby L ustaw prowadnicę przerzutki w taki sposób, aby jej część wewnętrzna była ulokowana jak najbliżej łańcucha. Pamiętaj jednak, że nie powinna się z nim stykać.

W następnej kolejności ustaw tylną przerzutkę na najmniejszym kole zębatym. Przednią przesuń ręką w taki sposób, aby znalazła się na największym kole. W tym wypadku zadanie może być dosyć trudne, ponieważ sprężyna przerzutki przedniej jest dosyć twarda i mało elastyczna. Do tego zadania potrzebna jest cierpliwość i odrobina siły fizycznej.

Następnie chwyć śrubę oznaczoną literą H i obróć nią w celu regulacji skrajnego położenia tej strony. Na tym etapie sprężyna będzie automatycznie ciągnęła prowadnicę do dołu, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie przeciągnięcie jej ręką.

Regulacja na lince

Na początku upewnij się, że przerzutka znajduje się na najmniejszej zębatce, a manetka jest w tej samej pozycji. Następnie musisz dokręcić baryłki regulujące w manetce. W przypadku przedniego mechanizmu zmiany biegów nie ma baryłek w przerzutce, więc jest to pewnego rodzaju ułatwienie.

Wrzuć drugi bieg i obróć baryłką w celu uregulowania naciągu linku w taki sposób, aby nie ocierała się o łańcuch. Teraz wrzuć trzeci bieg i upewnij się, że na tym etapie również wszystko działa prawidłowo.

Musisz przygotować się na to, że w niektórych przypadkach dokładne uregulowanie linki jest niemożliwe i może dochodzić do minimalnego ocierania się w przypadku skrajnego położenia tylnych przerzutek. Nie zaleca się jeżdżenia w sytuacji, kiedy łańcuch znajduje się jednocześnie na największym lub najmniejszym kole z przodu i z tyłu. W ten sposób wzmagasz ryzyko szybkiego zużywania się napędu.

Regulacja przerzutki tylnej

Następnie możesz przejść do regulacji przerzutek z tyłu. Tutaj również na początku trzeba zacząć od regulacji pozycji skrajnych. Odkręć śrubę, która mocuje linkę, a następnie za pomocą manetki wrzuć najniższy bieg. Łańcuch powinien znajdować się na największej zębatce korby i najmniejszej zębatce kasety.

Chwyć śrubę H i kręć nią tak, aby wyregulować skrajne położenie ze strony najmniejszej kasety. Zębatka powinna znajdować się dokładnie na tym samym poziomie, co górne koło przerzutki. Ważne jest to, aby podczas obracania korbą łańcuch pracował możliwie jak najbardziej płynnie. Zarówno jego przeskakiwanie, jak i nieprawidłowe odgłosy mogą być sygnałem, że coś jest nie tak.

W następnej kolejności zmień położenie przerzutki na kasecie, przesuwając ją ręką. Następnie powtórz regulację, tym razem za pomocą śruby z literą L. Jeżeli w momencie dociskania przerzutka wychyla się za zębatkę, konieczne będzie dokręcenie śruby. Jeśli natomiast w ogóle nie wskakuje, będziesz musiał ją odkręcić. Wychylenie przerzutki za koło zębate podczas jazdy może skutkować wkręceniem się mechanizmu w szprychy, a w konsekwencji poważnym wypadkiem.

Regulacja tylnej przerzutki na lince

Także tym razem trzeba ustawić mechanizm zmiany biegów na najmniejszej zębatce. Kolejnym krokiem jest dokręcenie baryłek w manetce i przerzutce do samego końca. Kiedy to zrobisz, odkręć je o kilka obrotów (wystarczą trzy lub cztery) na wypadek, gdyby linka się poluzowała.
Jeżeli w ramie znajdują się mocowania, w następnej kolejności sprawdź, czy końcówki pancerza na pewno dobrze do nich przylegają. Powinny przylegać także do mechanizmu baryłkowego w przerzutkach i do manetek.
Bieg nadal powinien znajdować się na najmniejszej zębatce. Jak naciągnąć linkę? Zadbaj także o to, aby w momencie dokręcania była nieznacznie napięta. Jeżeli masz taką pewność, możesz zacząć kręcić mechanizmem korbowym i po kolei wrzucać kolejne biegi.

Regulacja przerzutek – ustawienie odległości przerzutki od kasety

Krokiem, o którym nie możesz zapominać, jest ustawienie odległości, jaka dzieli mechanizm zmiany biegów od kasety. To bardzo bardzo ważne, ponieważ nawet przy prawidłowo wyregulowanej lince zbyt duży dystans od zębatek może spowodować wolne zmienianie biegów podczas jazdy.

Jak to zrobić? Musisz użyć śrubki, które znajduje się obok H i L, a nie jest oznaczona żadną literą. Wrzuć bieg na największą zębatkę z tyłu i kręć śrubą tak, aby znajdowała się blisko zębatki, ale jednocześnie się z nią nie stykała.

Regulacja przerzutek w piaście

Coraz większa popularność rowerów miejskich sprawia, że wiele osób ma do czynienia z przerzutkami w piaście. Jest to mechanizm zamknięty, który ogranicza ryzyko podczas potencjalnego wypadku. Zaletą takiego rozwiązania jest również prosta regulacja mechanizmu zmiany biegów.

W przeciwieństwie do zewnętrznych przerzutek, te w piaście reguluje się na środkowych, a nie zewnętrznych biegach. Na którym dokładnie, to zależne jest od producenta konkretnego osprzętu. Zanim zabierzesz się do regulacji, sprawdź zalecenia na jego stronie internetowej.

Sam proces regulowania polega na wyrównywaniu wskaźników, które znajdziesz tuż przy mechanizmie zmiany biegów. Kręcąc śrubą baryłkową, możesz luzować i przykręcać linę. Cała sztuka polega na obserwowaniu wskaźników. W momencie, kiedy zobaczysz, że się ze sobą zeszły, wystarczy już zacisnąć nakrętkę.

Majsterkowanie a gwarancja na rower

Nie ma nic złego w tym, aby samodzielnie próbować swoich sił w pracach mechanicznych przy jednośladach. Pamiętaj jednak, że przerzutki regulujesz zawsze na własną odpowiedzialność. Jeżeli podczas naprawy coś pójdzie nie tak, istnieje niestety ryzyko, że będziesz musiał pożegnać się z gwarancją na swój pojazd, jeśli jest jeszcze ważna.

Regulacja przerzutek w rowerze – podsumowanie

Samodzielne wyregulowanie mechanizmu zmiany biegów nie jest zadaniem, którego nie da się wykonać samodzielnie. Trzeba jednak zaznaczyć, że wymaga ono przynajmniej podstawowych umiejętności manualnych i posługiwania się narzędziami.

Najłatwiej reguluje się mechanizm zamknięty w piaście. Przerzutki zewnętrzne mogą sprawiać nieco więcej problemu, jednak postępując zgodnie z podawaną powyżej instrukcją, z pewnością nie będziesz miał problemu.

Zanim zabierzesz się do pracy, koniecznie upewnij się, że z samą przerzutką czy łańcuchem wszystko jest w porządku. Zmniejszony komfort jazdy czy problemy, takie jak przeskakiwanie podczas zmiany biegów, mogą mieć bardzo różne podłoża i niekiedy wymagają zmiany lub wyczyszczenia pewnych elementów. Jeżeli wyciągasz rower po miesiącach (lub tym bardziej latach) jego nieużywania, warto wybrać się z nim na przegląd do serwisu.

Nie każdy rowerzysta będzie czuł się na siłach, aby na własną rękę przeprowadzić serwisowanie własnego jednośladu. Jeżeli czujesz, że zupełnie nie znasz się na mechanice, najlepszym rozwiązaniem będzie właśnie kontakt z serwisem rowerowym. Taka usługa nie jest tania, ale można wykonać ją w stosunkowo krótkim czasie.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

przerzutki w piaście

Przerzutki w piaście – ułatwienie czy trudność? Szczery poradnik.

shimano deore

Shimano Deore – wyższa jakość części rowerowych

shimano slx

Shimano SLX M7100 – przegląd komponentów grupy osprzętu rowerowego

wolnobieg

Wolnobieg i kaseta – czym się różnią? Jak je wymienić? Poradnik dla początkujących miłośników rowerów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *