Od kiedy tylko włókno węglowe opuściło laboratoria NASA, by zagościć w rowerach codziennego użytku, mierzymy się z dylematem, jak wysupłać budżet na lżejsze komponenty. Dziś przyglądamy się zyskom i stratom, które niesie ze sobą rower karbonowy.
W kwestii karbonu (ang. carbon fibre) trudno o sprawiedliwą debatę. Zdecydowana większość kolarzy opowie się za korzyściami płynącymi z włókna. Zmniejszenie wagi, piękny wygląd i kwestia wytrzymałości sprawią, że wielu przejdzie do porządku dziennego nad koniecznością zwiększenia budżetu czy nieco odmiennymi od aluminium parametrami tłumienia.
Spójrzmy na zastosowania włókna węglowego w rowerowych sportach i codzienności oraz policzmy wady i zalety rowerów karbonowych.
Czego dotyczy karbon? – komponenty w rowerach szosowych
Z rozwiązaniami z karbonu najczęściej spotkamy się w rowerach szosowych. To tutaj największą rolę odgrywa waga części i korzystna geometria roweru. Ciekawostką jest, że w podobnym segmencie cenowym w zamian za ramę z karbonu często otrzymamy gorzej wyposażony rower. W każdym wypadku materiał kompozytowy będzie podrażał elementy wyposażenia.
Spore oszczędności masy na ramie
Biorącym udział w wyścigach najwięcej gram udaje się zaoszczędzić na karbonowej konstrukcji ramy. Następnymi wagowo elementami będą widelec i kierownica, potem zaś cały szereg części osprzętu jak ramiona korby, wózek przerzutki czy dźwignie hamulca.
Karbon jest sztywny w miejscach przeciążeń takich jak główka ramy czy mufa suportu, choć dla wytrzymałości trzeba użyć proporcjonalnie więcej materiału niż w wypadku metali. Zaglądając do środka ramy karbonowego roweru zauważysz też, że wybitna estetyka dotyczy tylko zewnętrznej warstwy!
Karbonowe obręcze koła? Ależ tak!
Karbonowa technika produkcji ram, ale także kół, zapewnia lepszą aerodynamikę, ale też wysoką estetykę tam, gdzie liczy się wygląd. Pomyśl o niepomalowanym odcinku obręczy aluminiowej na hamulce szczękowe. Problem znika w karbonie! Producenci naprawdę dbają o kosmiczną wręcz linię swoich modeli, eksperymentując z kształtem i kolorystyką.
A może rower karbonowy? Podstawowe porównanie z aluminium
Trudno przekonywać przekonanych, ale także rowery aluminiowe mogą mieć swoje zalety. Wiele stopów jest ultralekkich i oferuje właściwości dostosowane do innych potrzeb. Zobaczmy, w czym tkwi sedno zastosowania karbonu lub aluminium.
- masa. Niepodważalnym argumentem zwolenników karbonu będzie masa komponentów przy zachowaniu podobnej wytrzymałości. Gradacja jest prosta stal – aluminium – karbon. Choć nawet ta pierwsza zyskuje nowych zwolenników w grupie fanów retro.
- komfort. To niestety właściwość trudno mierzalna. Karbonowa rama ma inną sztywność niż jej aluminiowy odpowiednik, co oznacza, że inaczej tłumi drgania. Rower z włókna będzie bardziej miękki, lepiej wytłumi nierówności szosy. Z kolei aluminium przyda się osobom o większej masie, szukającym znaczniejszej sztywności.
- estetyka. Kwestie nominalnie tak drobne jak malowanie czy mocowania mogą wpływać na decyzję użytkownika roweru szosowego. Karbon umożliwia bardziej jednolitą kolorystykę i będzie budził bardziej przyszłościowe skojarzenia stylistyczne.
Rama z włókna węglowego poza szosą?
Wszyscy dysponujący większym budżetem karbonowe rozwiązania mogą też wprowadzić do rowerów górskich albo nawet miejskich. Pomyślcie o ultralekkich hardtailach czy nieutrudniających życia bagażnikach z karbonu. Istnieje cała gama ram rowerowych MTB z kompozytów, należy jednak mierzyć powyżej 10 000 zł za cały rower. Niejednokrotnie takie podejście w budowie modeli dostępnych poza szosą kończy się obniżaniem jakości osprzętu. Rower wykonany z włókna to już nie luksus, ale wciąż znacząca inwestycja.
Zapewne już wiesz, czy wybierzesz sztywniejszy ale tańszy rower z ramą aluminiową czy skusi cię opcja karbonowa. W większości wypadków przewaga rurek karbonowych nie podlega szerszej dyskusji i jeśli nie należysz do zwolenników starszej stylistyki, twój wybór staje się prostszy. Ramy karbonowe, lżejsze rowery i lepsze osiągi to rzeczywistość XXI w.
Może Cię także zainteresować:
- Grupy Shimano bez tajemnic – poznaj grupy osprzętu japońskiego producenta
- Rower dla 8-latka – BMX, a może górski? Sprawdź, jaki rower dla dziecka warto kupić!
- Rodzaje kierownic rowerowych – jakie istnieją?
- Jak kupić dobry rower do 4000 zł? Jaki rower wybrać? Rower trekkingowy, rower szosowy, rower crossowy czy rower górski? Przegląd rowerów i MTB
- Budowa roweru – sprawdź, z czego zbudowany jest rower i jak wykorzystać tę wiedzę
- Najlepszy rower do 2000 zł – MTB, trekkingowy, czy górski?
- Rower dla dorosłego – dobieramy rozmiar kół i wielkość ramy
- Czym jest sztywna oś w rowerze górskim? Szybkozamykacz tylnego koła. Zacisk do piast rowerowych tylnej osi. Co powinien mieć nowy rower górski?