Czym jest kaseta rowerowa? Jak powinna przebiegać wymiana kasety w rowerze?

wymiana kasety w rowerze

Jak zbudowany jest układ napędowy w rowerze? Czym różni się kaseta od wolnobiegu? Na czym polega wymiana kasety w rowerze? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!

Układ napędowy w rowerze zbudowany jest z kilku różnych elementów. Jednym z nich jest kaseta. Co zrobić, gdy ulegnie awarii? Jak powinna przebiegać wymiana kasety w rowerze? Czy można to zrobić samodzielnie, czy trzeba udać się do punktu serwisowego? Zachęcamy do lektury artykułu!

Kaseta rowerowa – co to jest?

Kaseta jest elementem napędu, który niestety jest jednym z najbardziej awaryjnych. To mechanizm zapadkowy lub zębatkowy, który łączy przekładnię łańcuchową i koła zębate z kołem. To wyjątkowo ważna część układu napędowego w rowerze, ponieważ dzięki kasecie możliwe jest poruszanie się na zatrzymanych pedałach. Wyglądem przypomina tarczę i stosunkowo szybko się zużywa, więc jeśli regularnie jeździsz na rowerze, z pewnością będziesz zmuszony do inwestycji w nową kasetę.

Do czego służy kaseta w rowerze?

Zanim dowiesz się, na czym polega wymiana kasety w rowerze, przeczytaj, za co odpowiada ten element. Kaseta lub wolnobieg są mechanizmami, które wprawiają rower w ruch. Dzięki nim napęd z przekładni na koło jest przenoszony w taki sposób, by koła roweru kręciły się ciągle, nawet jeśli przestałeś pedałować. Każda kaseta jest połączona z zębatkami i współpracuje z mechanizmem przełożeń.

Napęd rowerowy – budowa

Układ napędowy jest głównym elementem roweru. Jest on odpowiedzialny za wprawianie go w ruch i przenoszenie siły włożonej w pedałowanie na ruch obrotowy kół. Składa się on z:

  • mechanizmu korbowego i tzw. suportu;
  • kasety bądź wolnobiegu;
  • długości łańcucha dopasowanego do danego modelu;
  • fragmentu łańcuch do blokowania kasety;
  • manetek lub klamkomanetek;
  • linek oraz pancerza.

Wolnobieg i kaseta – różnice

Mimo tego, że wyglądają podobnie i mają praktycznie te same zadania, kaseta i wolnobieg różnią się od siebie. W obu przypadkach znajduje się zestaw zębatek, które służą do poruszania się łańcucha. Kaseta jednak wyróżnia się prostszą budową, ponieważ jest pozbawiona mechanizmu wolnobiegu, który jest wbudowany w bębenek piasty. Do tego kaseta jest nasuwana na ten element i jest zakończona nakrętką przymocowaną do piasty. Na największej lub najmniejszej zębatce powinno znajdować się oznaczenie, które poinformuje cię, co jest zamontowane w twoim rowerze. Natomiast jeśli posiadasz 8 lub więcej zębatek, raczej na pewno posiadasz kasetę.

Wymiana kasety w rowerze – potrzebne narzędzia

Do demontażu kasety potrzebujesz specjalnego klucza do kasety, bacika i klucza płaskiego. Zadaniem pierwszego jest odkręcenie nakrętki, natomiast drugi pomoże ci przytrzymać tryby. W przypadku demontażu wolnobiegu możesz potrzebować również dedykowanego klucza do wolnobiegu. Gdy masz już potrzebne akcesoria, możesz zabrać się za wymianę kasety w rowerze.

Wymiana kasety w rowerze – proces

Na początku powinieneś owinąć bacikiem jeden z trybów kasety na tylnym kole. Ważne, by uniemożliwić jej kręcenie się. Następnie włóż klucz do nakrętki i kręć w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Nie zapominaj o blokowaniu kasety bacikiem. Po jej odkręceniu możesz przystąpić do rozebrania kasety. Odkładaj elementy w odpowiedniej kolejności – znacząco ułatwi to twoją pracę.

Demontaż i montaż kasety

Po demontażu powinieneś wyczyścić tylną piastę, jej bębenek oraz samą kasetę. Montaż jest analogiczny do pierwszego etapu procesu. Warto wiedzieć, że każda zębatka różni się od siebie wielkością i są ułożone od najmniejszej do największej. To dzięki niej możliwe jest działanie przerzutek, więc powinieneś zrobić to dokładnie. Na końcu powinieneś założyć nakrętkę kasety i używając klucza, dokręcić ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Bacik nie będzie na tym etapie potrzebny.

Wiesz już, jak powinna przebiegać wymiana kasety w rowerze. Jeśli musisz wymienić kasetę, powyższy poradnik z pewnością pomoże ci z tym procesem. Wbrew pozorom nie jest to trudna czynność i każdy powinien sobie z nią poradzić.


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

oznaczenia opon rowerowych

Oznaczenia opon rowerowych – jak należy je czytać?

wymiana przerzutek w rowerze

Wymiana przerzutek w rowerze – czy potrzebujesz serwisu rowerowego?

jak naprawić hamulec w rowerze

Jak naprawić hamulce w rowerze?

Jak odkręcić korbę w rowerze

Jak odkręcić korbę w rowerze? Sprawdź, jeśli zamierzasz wymieniać łożyska, pedały lub wkład suportu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *