Jazda na rowerze w ciąży – czy jest bezpieczna?

jazda na rowerze w ciąży

Jazda na rowerze w ciąży to aktywność, która może pozytywnie wpłynąć na rozwój dziecka, jednak nie w każdym przypadku. Aktywność fizyczna niemal zawsze dobroczynnie wpływa na zdrowie. Warto się jednak zastanowić, czy w przypadku ciąży zalety przewyższają ryzyko?

Wiele kobiet zadaje sobie pytanie o to, czy w ciąży można jeździć na rowerze. Przyszła mama musi zastanowić się nad tym, czy aby na pewno będzie to odpowiedni pomysł. Kobieta w ciąży jest w wyjątkowym stanie i musi bardziej uważać na swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Warto zastanowić się też nad alternatywami, takimi jak wybór rowera stacjonarnego. Taka przejażdżka jest w końcu o wiele bezpieczniejsza! Poniżej znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć o jeździe rowerem w tym szczególnym czasie.

Jazda rowerowa w ciąży a opinia lekarska

Jeśli jesteś wielbicielką rowerowego sportu, w pierwszej kolejności zapytaj swojego lekarza prowadzącego, czy jest to dla ciebie bezpieczne. Zależnie od trymestru i twojego stanu zdrowia, możesz uzyskać w tym względzie różne odpowiedzi. Jednoślad pomoże ci rozwinąć mięśnie, co pozytywnie wpłynie na zdrowie twoje oraz dziecka, a także pomoże ci w trakcie porodu. Jednak gdy ciąża jest zagrożona, wzmożony ruch fizyczny może doprowadzić nawet do poronienia. Tylko lekarz jest w stanie sprawdzić ryzyko w twoim przypadku, np. przez wykonanie specjalistycznych badań.

Jazda na rowerze w ciąży – przeciwwskazania

Jazda na rowerze w ciąży może być niebezpieczna, gdy organizm z jakichś powodów nie funkcjonuje w pełni poprawnie lub gdy jest szczególnie obciążony. Dotyczy to na przykład sytuacji, w której na świat mają przyjść bliźnięta. Wtedy aktywność fizyczna mamy powinna zostać ograniczona do minimum. Ponadto należy szczególnie uważać, jeśli ciężarna choruje na cukrzycę albo ma problemy z ciśnieniem. Każda, nawet najmniejsza patologia ciąży także wyklucza jazdę na rowerze w tym szczególnym dla kobiety okresie.

Wpływ na zdrowie

Poprawna i bezpieczna jazda na rowerze w ciąży może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Przykładowo może zapobiegać powstawaniu żylaków w tym okresie, co sprawdzili i zbadali lekarze z Royal College of Obstetricians and Gynaecologists. Na dodatek dzięki aktywności fizycznej w trakcie ciąży dotlenisz swój organizm i poprawisz swoje krążenie, co sprawi, że poczujesz się znacznie lepiej.

Bezpieczna jazda na rowerze – w czym pomaga?

Ciężarna kobieta może mieć wrażenie, że dotyczy ją naprawdę wiele ograniczeń. Dlatego w tym wspaniałym, a jednocześnie trudnym czasie, warto oddawać się swoim ulubionym czynnościom i aktywnościom, o ile tylko jest to możliwe. Jazda na rowerze przynosi też wiele zdrowotnych korzyści i pozwala na aktywne spędzanie czasu z rodziną, co także jest niezmiernie ważne dla samopoczucia przyszłej mamy.

Jednoślad a kobieta w ciąży – bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Jazda na rowerze w ciąży musi być przede wszystkim bezpieczna. Należy pamiętać, że jakiekolwiek urazy, zwłaszcza te w okolicy brzucha, mogą negatywnie wpłynąć na dziecko, w ekstremalnych przypadkach doprowadzając nawet do poronienia. Przyszła mama musi mieć na uwadze, że nie jest to dobry czas do nauki jazdy rowerowej. Ponadto jeśli chcesz bezpiecznie jeździć na rowerze, wybieraj spokojne, płaskie ścieżki rowerowe i nigdy nie zapominaj o kasku. Nie przekraczaj dziennego dystansu wynoszącego ok. 3 km i staraj się utrzymać maksymalne tętno wynoszące 140 uderzeń na minutę. Jeśli to ostatnie zbytnio wzrośnie, zatrzymaj pojazd i odpocznij.

Rower miejski czy górski? Wybierz odpowiedni!

W tym czasie nie bez znaczenia jest wybór odpowiedniego sprzętu do jazdy. Mama i dziecko będą czuli się lepiej, gdy rower nie będzie przeszkadzał. Dlatego też zrezygnuj z roweru górskiego, który być może towarzyszy ci na co dzień. Wymusza on niezbyt wygodną postawę i zwiększa ryzyko upadku. Zwłaszcza gdy ciąża jest bardziej zaawansowana i zmienia środek ciężkości przyszłej mamy. Postaw lepiej na damski rower miejski. Wybieraj taki sprzęt, który ma regulowane siodełko oraz niżej znajdującą się kierownicę. To pozwoli ci przyjąć znacznie wygodniejszą, wyprostowaną pozycję.

Rower stacjonarny – aktywność fizyczna dobrze wpływa na zdrowie

Dobrą alternatywą może okazać się jazda na rowerze stacjonarnym. Jak powiedzieliśmy, choć ciężarna kobieta powinna się ruszać, to jazda na rowerze może być jednak dość ryzykowna. Gdy kobieta jest w tym szczególnym stanie, nawet drobny upadek może być groźny dla jej dziecka, a o to na rowerze naprawdę nietrudno. Wybór stacjonarnego urządzenia do ćwiczeń pozwoli na zminimalizowanie tego ryzyka. Taka jazda na rowerze w ciąży jest zdecydowanie bezpieczniejsza.

Jazda na rowerze w czasie połogu – kiedy do tego wrócić?

Ciąża to jedno, ale połóg to drugie. Po trudnej ciąży organizm kobiety wraca do siebie przez ok. 6 tygodni, zatem w trakcie połogu lepiej nie wsiadać na rower. Świeżo upieczona mama co prawda może wykonywać lekkie ćwiczenia, np. rozciąganie się, ale nie powinna wsiadać na rower. Gdy jednak ten okres minie i kobieta znów poczuje się dobrze, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ponownie zaczęła uprawiać swój ulubiony sport. Należy pamiętać, aby takie aktywności wprowadzać stopniowo i nie wybierać się od razu na długą podróż w trudnych warunkach.

Rowerem w czasie ciąży – zachowaj zdrowy rozsądek

Ciąża to okres, który wymaga od kobiety szczególnej troski o zdrowie, a więc również wzmożonej ostrożności. Możesz jeździć na rowerze w ciąży tak długo, jak czujesz się na siłach i o ile pozwala ci na to lekarz. Nic się jednak nie stanie się, jeśli na jakiś czas zrezygnujesz z ulubionego sportu. Bezpieczeństwo i twoje dobre samopoczucie jest w tym czasie najważniejsze! O dobrą kondycję oraz pięknie wyglądające ciało zadbasz już po urodzeniu dziecka. Kto wie, może okaże się, że znajdziesz nową pasję w postaci jazdy rowerowej z wózkiem twojego malucha?


Może Cię także zainteresować:
Maja Koc

Maja Koc

Miłośniczka rowerów i wszystkiego co z nimi związane. W wolnym czasie uwielbia wybierać się na długie przejażdżki rowerowe. Zawodowo zajmuję się urządzaniem wnętrz i coachingiem.

Mogą Ci się spodobać

Bielizna sportowa damska – rodzaje i modele

Na co zwrócić uwagę kupując rower szosowy?

Jak się ubrać na jesienną wycieczkę rowerową?

Dieta na rower na odchudzanie

Dieta na rower na odchudzanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *