Jak się przygotować do długiej trasy rowerowej?

kolarz podczas trasy rowerowej

Wiosna to doskonały czas na zaplanowanie konkretnego wypadu rowerowego. Dni są już długie, pogoda w miarę stabilna a temperatura optymalna. Pod względem dłuższych tras rowerowych, Polska ma bardzo wiele do zaoferowania: zróżnicowana Wiślana Trasa Rowerowa, wymagająca, ale i satysfakcjonująca Velo Dunajec czy królowa szlaków – najdłuższa Green Velo. Niezależnie od tego, którą z nich wybierzesz, musisz się do niej dobrze przygotować. Sprawdź, o czym należy pamiętać przed wyruszeniem na kilkudniowy wypad rowerowy.

Planowanie trasy – nie zostawiaj miejsca na niemiłe niespodzianki

Najdłuższą częścią wyprawy będzie prawdopodobnie samo jej zaplanowanie. Na mapie każda trasa wygląda łagodnie, ale lepiej przyjrzeć jej się uważnie. Sprawdź, jakiego typu drogami będziesz się poruszać. Jeszcze przed samym wyjazdem, a nawet w trakcie, kontroluj sytuację – roboty drogowe czy awarie mogą namieszać w Twoich planach (np. zamknięte przeprawy promowe na Dunajcu wymagają od osób podróżujących WTR lub Velo Dunajec nadłożenia kilkudziesięciu kilometrów).

Zwłaszcza jeśli jesteś początkującym kolarzem, oszacuj ilość drogi, jaką będziesz musiał pokonać w trudnych warunkach – np. po ostrych wzniesieniach. W takie dni lepiej rozplanować więcej przystanków, nawet kosztem przedłużenia wyprawy o jeden dzień.

Po drodze będziesz musiał gdzieś nocować – zarezerwuj noclegi jeszcze przed wyjazdem. Nie licz na łut szczęścia – zwłaszcza w okolicach wiejskich są obszary, na których nie znajdziesz żadnego hotelu przez sto kilometrów (albo znajdziesz taki znacznie przekraczający twój budżet). Jeżeli będziesz sypiać w namiocie, lepiej również wyznaczyć miejsca, które się do tego nadają (zdecydowanie omijaj prywatne pola – właściciel może nie być zadowolony).

Miej przy dobie nawigację lub telefon (wraz z ładowarką), ale nie rezygnuj również z tradycyjnej mapy – w wielu sytuacjach tylko ona będzie mogła wskazać prawidłową drogę – systemy nawigacji nie są zbyt precyzyjne na odludziu.

Pakowanie sakw – czego będziesz potrzebować w trasie?

Dobrze przemyśl to, co zabierasz w drogę. Sakwy mają ograniczoną pakowność, więc zabierz to, co naprawdę niezbędne: ubrania na przebranie (zwłaszcza zapasową bieliznę), podstawowe kosmetyki, leki i opatrunki, ładowarkę i powerbank do sprzętów elektronicznych, napoje i energetyczne przekąski na drogę, sztućce, a także dokument tożsamości, pieniądze i telefon. Nie zapominaj o sprzęcie do drobnych napraw – nie wyruszaj w daleką trasę bez dętki i pompki oraz oleju do smarowania łańcucha.

Jeśli masz jeszcze miejsce i siłę, zabierz coś, co umili ci wieczory: książkę (świetnie sprawdzi się czytnik elektroniczny), słuchawki, sudoku.

Odpowiedni strój – komfort przede wszystkim

Podstawą udanego dłuższego wypadu jest odpowiedni strój. Nie pokonasz kilkuset kilometrów w niewłaściwym ubraniu. Dlatego zarówno strój kolarski męski, jak i damski, powinien spełniać wysokie standardy.

Kluczowe są spodenki – od dopasowania wkładki zależy Twoja wygoda i zdrowie (nieprawidłowe jej układanie się może skutkować bolesnymi otarciami). Jeśli pojedziesz głównie asfaltem, doskonałym wyborem będą spodnie z szelkami. Zaopatrz się w dłuższą z tyłu, rozpinaną koszulkę, a także w chroniącą od wiatru i deszczu odzież wierzchnią. W utrzymaniu ciepła pomoże lekka bluza o anatomicznym kroju. Przed deszczem o małej lub umiarkowanej intensywności ochroni kurtka ze stójką i elastyczną taśmą, dająca ochronę i pewność (pamiętaj, że odzież rowerowa nie została zaprojektowana z myślą o ulewnych opadach i taką pogodę lepiej przeczekać – trasa jest ważna, ale Twoje bezpieczeństwo – jeszcze ważniejsze). Nie zapominaj również o odblaskach – oświetlenie roweru to jedno, ale im lepiej jesteś widoczny, tym większą szansę na zauważenie cię dajesz kierowcom.ostrzegą Cię z dużej odległości, dzięki czemu nie tylko Cię nie potrącą, ale też np. nie ochlapią. Wybieraj ubrania z wszytymi wstawkami odblaskowymi lub innowacyjne modele pokryte drobinkami szkła, które zdecydowanie zwiększają twoje bezpieczeństwo, a przy tym wyglądają szałowo.

Pamiętaj również, że z uwagi na swoją specyfikę, odzież rowerowa damska i męska powinna być wypróbowana wcześniej. Nie zakładaj na długą trasę ciuchów dopiero odebranych z paczkomatu – jeśli okażą się niewygodne, nic już nie będziesz mógł zrobić. Załóż je najpierw i sprawdź „na sucho”, a następnie na krótkiej trasie rekreacyjnej. Upewnij się, że ubrania dobrze leżą, są dopasowane do sylwetki, nie obcierają i spełniają Twoje wymagania.

Przegląd techniczny roweru – nie wyruszaj, zanim nie sprawdzisz

Na koniec oczywistość – w trasę wyruszaj wyłącznie na w pełni sprawnym rowerze. Tuż przed wyprawą udaj się na przegląd – nawet jeśli jesteś przekonany, że wszystko gra. Lepiej upewnić się dwa razy, niż potem zmagać się z problemami technicznymi.


Może Cię także zainteresować:

Mogą Ci się spodobać

jaki bagażnik rowerowy na hak

Jaki bagażnik rowerowy na hak holowniczy? Przewóz roweru samochodem

czerwony rower szosowy

Jak zrobić drewniany stojak na rowery?

windstopper

Windstopper – czym się charakteryzuje odzież wykonana z tego materiału?

kamera na rower

Kamera na rower – krótki przegląd, co liczy się w kamerze sportowej na rower

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *